Hejhej, står i kast att börja med en renovering av ett 1800tals hus,som står på torpargrund, byggt av liggtimmer, med 1 glas fönster med lösa innerbågar, isolerat med spån på vinden, ca 100kvm (1 1/2 plan)
idag värms det med el radiatorer samt en täljsten kamin.

Nu till frågan, samtliga golv ska upp på bottenvåningen och det finns en tillbyggnad för gästrum + badrum , gästrummet kan offras och göras om till ett pannrum och få in golvvärme på bottenvåningen och en bergvärmepump

Är det värt det? Eller skulle det vara bättre att fortsätta med elradiatorer + luft luft pump + kamin samt en köksspis som ska in framöver?

Om man nu ska in med golvvärme, hur mycket isolering rekomenderas i bottenbjälklaget?
Krävs plast på golven?( Vill inte ha in material i huset som inte kan andas)

hur hade ni gjort?
 
Låter som ett fint gammalt hus i relativt orört skick.

Hur tänker du med huset/boendet?
Bevara och ta fram det gamla genuina (byggnadsvård & kulturarv)?
Köra på enl modern metod?
Kompromissa efter eget tycke och smak?

Är du bekväm och tidsstressad => BVP.
Tycker du om att pyssla med ved => köksspis/panna.

Med 100 m2 så är det tveksamt om det är lönsamt med BVP.
 
Har du plats är nog jordvärme ett bra val brukar inte kosta så farligt att gräva.
 
Varför skall golven upp? Om de är original så skulle jag anstränga mig för att i möjligaste mån återanvända befintliga golvbräder. Förutom alternativen du anger finns ju även mellanvägen att skaffa ett vattenburet värmesystem med radiatorer och något bättre än direktel till värmekälla.

Ju öppnare huset är desto bättre fungerar en luftvärmepump. Hus från 1800-talet brukar inte vara så öppna, men den kan absolut minska elräkningen.
 
ja det är välbevarat, och ja vi vill försöka bevara den härliga känslan av ett gammalt hus(men kommer säkerligen bli vissa kompromisser här och där) Och jag har inget emot att pyssla. Blir lite svårt dock med ett ved system, eftersom det ända vettiga rummet att ha som pannrum(om man nu inte sätter pannan i köket) en bit från murstocken. Och kan ärligt säga att jag inte är jätte sugen på att ha pannan i köket.

Jordvärme kan kanske vara ett alternativ, ca 3000 kvm tomt, dock är det rätt mycket träd. Vad ligger pris skillnad på?(hur långt är ett snöre?:p Nån gissning?)
 
Golven måste upp för att det finns svamp i grunden, enligt sanerings firman som vart där och öppnat upp en bit så ser det rätt OK ut, men lär upp med allt och se till så det försvinner helt, så i samband med det har jag alla möjligheter att lägga i golvvärme och slippa synliga radiatorer:) , samt att dra om avlopp m.m:) sen är tanken att lägga in ett kilsågat grangolv, idag ligger det tyvär plastmatta i hallen, och ett "plank" golv i det stora rummet(har vart en gammal skola, ligger en till tråd om den på byggnadsvård)
 
Då förstår jag varför det skall bort. Jag tror inte att kilsågat grangolv går så bra ihop med golvvärme. Det är ganska tjockt trä vilket isolerar så att framledningstemperaturen måste vara högre än vid en tunnare golvbeläggning. Dessutom är huset gammalt och har troligen ett ganska stort värmebehov vilket ytterligare drar upp framledningstemperaturen. Värmer man granplanken för mycket riskerar de att spricka.
 
Ja dethär med furugolv och golvvärme tycker alla olika om, men Golv tillverkaren mer eller mindre rekommenderade mej att göra så, det var inga problem så länge man var försiktig i början, men inget är ju spikat ännu:) Har lite att fundera på.. Det "billigaste" alternativet är ju att byta befintliga el rad. Mot nya, och komplettera med en luft luft.. Sen om det är det bästa är en annan femma.:x
 
Det är ännu billigare att behålla befintliga elradiatorer och komplettera med luftvärmepump. Fast de kanske är repiga och fula.
 
Vi bor också i en gammal skola från 1800-talet (tilläggsisolerad 70mm i väggarna på 80-talet men i övrigt spån och enkelglasfönster med lösa innerbågar). Huset har elradiatorer och en LLVP, fyra kakelugnar, vedspis och bakugn i köket och en mäktig bergslagskamin som när man eldar värmer skolsalen (ca 60m2) från 15 till 23 grader på mindre än två timmar mitt i kallaste vintern. Det är kul att elda och det ger fin värme, men det är lite pyssel och eldar man inte så blir det antingen kallt eller dyrt, eller båda delarna om det är mycket drag från golvet och otäta fönster (som i vårt hus).

För vår del har det inte varit aktuellt att riva upp golven eller installera vattenburen värme och under de förutsättningarna tycker jag det har fungerar rätt bra med elradiatorerna satta på en låg basvärme så de håller runt 15 grader i rummen, LLVPn på full effekt (vi skulle kunna ha en till framöver), och elda i eldstäderna så mycket man hinner och har lust med när det är kallt ute, för vår del knappt 20 m3 ved per år. Du kommer ju få ett fint och dragfritt golv vilket gör mycket för komforten, tätar du fönstren också så blir det ännu bättre.

Därmed inte sagt att jag inte gärna skulle ha vattenburen värme och en bergvärmepump - ta in ett par offerter och se vad det skulle landa på, jag gissar att det är värt investeringen om man ser det på lite längre sikt?
 
  • Gilla
ViG
  • Laddar…
Min erfarenhet är att så länge golven är dragfria i sig själva och att det inte drar ifrån kallras t ex vid fönster så är de varma. Särskilt om det är riktiga trägolv. Laminat/plast upplevs kallare.
 
Får höra runt lite som sagt, och ta in några offerter, annars verkar det ju även funka fint med radiatorer, luft luft och kaminer. Men nu har jag ju som sagt alla möjligheter:)
 
Och självklar skulle även vatten rad. Vara ett alternativ.
 
Tänker du bo där länge och vill ha bra komfort så är det vatten buret du ska satsa på annars är nog en luft luft bra spar en hel del den med.
 
Ja, nu när ni ändå måste riva i golven så passa på att ordna vattenburet. Sedan kan ni använda vilken värmekälla som helst.

Varje månadsskifte när det är dags att betala elräkningen så saknar jag vattenburet. (Då har vi iofs 180 m2 klent isolerad bostadsyta + ekonomiutrymmen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.