Tittar på att köpa ett hus och i besiktningsprotokollet kan man hitta följande:

Kontroll av konstruktion. Via ett hål i väggen i källaren noteras att träbjälkarna är placerade direkt ovan marken under delar av Entréhallen. Fuktkvoten uppmättes i nederkant av en
golvbjälke intill inspektionshålet till 10 %. Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den
relativa fuktigheten (RF) i luften är över 75%, vilket i gran- och furuvirke motsvarar
en fuktkvot (FK) på ca 17%. Golvbjälklaget ovan marken under delar av
Entréhallen riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador.
Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer,
rötsvampar etc.) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.


Jag har inte själv sett hur det är byggt. Men att dömma av bilden på huset så unddar jag om det verkligen kan ta sig in så mycket fukt där.

Beroende på hur står luckan är tänker jag att man kanske skulle kunna staga upp, gräva ut och sedan göra en bättre lösning.

Vad tror ni om fuktrisken?

bjälkl.jpg
 
O
Om det ligger direkt mot marken utan syllpapp emellan så kan fukten krypa upp underfrån...
Vad är det för material som är under?
 
Var precis och kollade på huset utan att sett ditt svar. Jag är lite kort i rocken så jag kunde inte se helt bra in i hålet. Hålet är bara 30x15 cm och det verkar som man inte ser mycket mer än bilden visar. Möjligtvis lite i bjälkens längdriktning. Jag tror inte man kommer åt konstruktionen utan att bila upp betonggrunden.

Kan man kanske borra sig in mellan bjälkarna och sätta luftcirkulation med en fläkt?
 
Hur länge har konstruktionen stått?
10% fuktkvot är ju långt under risknivå, dvs torrt. Hur mycket varierar fuktkvoten över året i en grund?

Vad är det värsta som kan hända? Golvbjälkarna ruttnar. Det tar relativt lång tid om de är grova och av bra virke. Med tiden sjunker de & golvet, men man får god förvarning. Då är det kanske bara att byta golv och bjälklag? Det gäller väl bara entréhallen, en mindre yta?

Många gamla golvkonstruktioner ser ut, el har sett ut, så. Det har fungerat hyfsat, rent av lysande om marken varit torr/väldränerad.

Jag vill inte bagatellisera, utan sätta i perspektiv och ifrågasätta vad som är nödvändigt. Sedan kan man ju också som TS är inne på åtgärda innan några ev skador uppstår.

Själv bor jag i en gammal skånelänga på fuktig lerjord, med trägolv i okänt skick och på okänt underlag. De har hållit i åtminstone 34 år, sannolikt minst 45 år, kanske/troligen väsentligt längre. (Gården är > 100 år gammal.) Jag resonerar som så att om de ger sig så är det bara att byta. Kostar inte så mycket då det bara rör sig om ca 50 m2 och jag gör jobbet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.