Hallå

Flyttade in i vårt lilla radhus i september 2013 och allt var frid och fröjd. Nu under vinter har jag renoverat sovrummet, tapeter samt golv osv. Nu när värmen kommit har det börjat stinka kattpiss i sovrummet samt hallen utanför när det är varmt ute och solen ligger på i rummen. Har krupit runt på golvet och sniffat vid listerna, luktat på väggar osv men kan inte finna orsaken till lukten. Även testat att borra hål i väggen i hallen som inte är renoverad ännu för att se om det luktar i väggen mellan rummen men känner inget konstigt. De tidigare ägarna hade katt så det lilla lurviga monstret kan säkert kissat hejvilt. Det luktar som värst under dagen, på kvällen när solen försvunnit är det knappt märkbar lukt.
Det ligger en plastmatta under laminat golven. Vi har testat att ha ättika i rummen men har inte hjälpt. Finns det någon vänlig själ där ute med fantastiska förslag på lösning. Vill inte gärna behöva riva väggar och golv i onödan.

/Henrik
 
  • Gilla
hiblopp
  • Laddar…
Det står ingen kruka med basilika nånstans? När vi var borta så skurade vår son golvet i ett rum för han trodde katten kissat, men det var en basilikaplanta som gav doften :D
 
Vi hade detta problem i källaren på vårarna. Efter omdränering och borttagning av plastmattor med tillhörande lim på golven i källaren så har problemet försvunnit.
 
Nej tyvärr ingen basilika :D Om det var plastmattan, skulle man känna lukten då när man sniffar vid golvlister och tröskel?
 
Vi kunde faktiskt inte definiera alls varifrån lukten kom när vi hade den. Dessutom borde urinlukten blivit starkare när vi började riva bort mattorna men det blev den inte. Eller egentligen började det lukta en massa annat, typ tjära som väl tog över den svaga urindoften.

Kan bara konstatera att lukten försvann efter golvbyte och dränering men menar nog inte att du ska börja riva upp alla golv utan att luska vidare först...
 
haha nej då, sambon skulle klå mig gul och blå om jag börjar riva i sovrummet igen :) Det jag tycker är märkligt är att det bara luktar om det är varmt ute med sol. Så fort solen försvinner så är lukten borta.
 
Hur är fasaden uppbyggd?

Jag hade panel utan luftspalt och nån vedervärdig vindpapp i sovrummet, den stank när solen grillade.
 
glömde att skriva att det luktar ännu värre om vi försöker vädra med öppna fönster.
 
simpa81 skrev:
Hur är fasaden uppbyggd?

Jag hade panel utan luftspalt och nån vedervärdig vindpapp i sovrummet, den stank när solen grillade.
Ser ut att vara panel direkt på asfaltboard och sedan isolering/gips. Är en inglasad balkong utanför, eller pensionärskuvös som jag kallar den :)
 
Ingen luftspalt alltså? Kan vara så att det är asfaltboarden som luktar, men det är bara en väldigt vild gissning!
 
nej ingen luftspalt, sitter inga "lister" vid fönstret på utsidan så kan se den och lukta på den men luktar inget konstigt alls.
 
M
det kanske ligger en hund begraven någonstans? :x
 
Kom på nu att när jag började tapetsera i rummet så luktade vävlimmet jäkligt funky, satte bara tre våder innan jag köpte nytt. Skulle detta kunna reagera av värme på något sätt och skapa lukt av kattpiss? Känner ingen lukt alls när man luktar på tapeten.
 
engs
Rött hus skrev:
Kom på nu att när jag började tapetsera i rummet så luktade vävlimmet jäkligt funky, satte bara tre våder innan jag köpte nytt. Skulle detta kunna reagera av värme på något sätt och skapa lukt av kattpiss? Känner ingen lukt alls när man luktar på tapeten.
Du har inte köpt suspekt billiga gipsskivor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_drywall
"These emissions, which have the odor of rotten eggs, worsen as temperature and humidity rise".
 
engs skrev:
Du har inte köpt suspekt billiga gipsskivor?

[länk]
"These emissions, which have the odor of rotten eggs, worsen as temperature and humidity rise".
Nej, det är renoveringstapet på betongvägg under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.