Grannen har en trädgårdsbod ca 1m från tomtgränsen mot oss.

Det finns ett medgivande kring detta som är skrivet mellan förra ägaren till mitt hus och förförra ägaren till grannhuset.

Nu har grannhuset bytt ägare (igen) och dom renoverar omfattande på huset och jag misstänker att dom ska riva/byta ut trädgårdsboden. Jag skulle dock vilja att dom inte ställer den så nära tomtgränsen den här gången. Så min fråga är om det gamla avtalet gäller mellan ägarna till fastigheterna eller mellan fastigheterna? Dvs - är avtalet utgånget i och med alla dessa ägarbyten och jag kan säga nej om dom ska bygga en ny trädgårdsbod?
 
Korvgubbe
Så vitt jag vet gäller avtalet fastigheterna, inte ägarna så du har ingen rätt att kräva att de ska flytta på den men frågar man snällt när de ändå ska riva och bygga nytt så kanske...
 
Nja, jag vet inte men jag skulle spontantolka medgivandet som den specifika boden som står där... Ska de riva och bygga nytt får de fråga igen. Jmfr rivning/bygglov vs renovering.

/ATW
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja avtalet gäller som sagt "evigt" för den boden. Men river de den så måste de begära lov igen.

Sedan har man ju den eviga gränsdragningen om renovering/ nyuppbyggnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tack för svaren, då vet jag vad som gäller.
 
Korvgubbe
Är det verkligen så?

Jag tolkar det som att man har rätt att uppföra ett skjul på avstånd X från tomtgränsen, eventuellt med fler begränsningar, och inte att man har rätt att ställa just det skjulet där och när det sen ska rivas så får man börja om på ruta ett. Men jag vet inte.
 
Hmm... Jag får nog ringa kommunen också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.