Jag äger en villa med en tomt på 4500 m2, tomten gränsar till en skog på ca 3ha. Nu är det så att jag hemskt gärna skulle vilja köpa skogen och lägga till den till min fastighet. Det jag skulle vilja ha hjälp med är, vad krävs och hur gör man? Jo man ringer markägaren och frågar såklart men jag menar allt pappersjobb, skatteverket, fastighetsbildning, lantmäteriet avstyckning osv osv. Alltså skogsköp för dummies steg för steg;)
 
Är dom 3 hektaren en egen fastighet? Annars måste den ju styckas av från det övriga och det är i så fall smidigast att ägern gör. Sedan köper du den av honom.
 
Fastigheten består av tre områden alltså x : x område 1, 2 och tre det området jag vill ha är det minsta. Så det borde väl vara avstyckat redan? Är helt okunnig och nybörjare angående sånt här.
 
Enligt mig bör du börja med att fråga markägaren om det ens är aktuellt att sälja.
Får du ett positivt svar där går du vidare till lantmäteriet och ställer frågan om dom godkänner sammanslagningen med din fastighet.
Om dom inte ser några hinder tar ni kontakt med någon form av expert på området, LRF konsult, hushållningssällskapet, vissa banker bör kunna ha rätt kompetens, finns även andra konsulter som kan sådana affärer fast dom är ju svårare att hitta.

Inte alls givet att det är avstyckat heller, det kan vara en fastighet med ett par "utskiften"
 
Ok, vad skulle kunna vara ett hinder för sammanslagning till min fastighet tex? Och är en avstyckning bökigt att utföra, dyrt? Förklara gärna "utskiften"
Tack på förhand
 
Inte sådär jätteinsatt i ämnet, men kan ändå berätta vad jag (tror mig) vet(a).

Man vill inte klyva fastigheter i för små enheter, en fastighet skall "bära" sig.
t.ex. så kan det nog vara svart att klyva en skogsfastighet på 20 ha för då anser man att varje del blir för liten.

En avstyckning kan nog bli rätt så kostsam, lantmäteriet är bra på att ta betalt, även konsulter är bra på detta.
Om "dina" 3 ha redan är en egen fastighet bör det vara en relativt enkel och "billig" sak.

Utskiften är som jag fått det förklarat för mig något man använde sig av förr när man delade på mark, för att det skulle bli rättvist så skulle var och en få lika mycket av åker, skog, myr, torvtäkt mm. och då kunde man få ett eller ett par utskiften som inte hängde samman med huvudgården.
Om den rätta benämningen är just utskifte vet jag inte men det är vad det kallas här i mina bygder.
 
Det är jättevanligt att en fastighet är uppdelad på fler ställen. Att stycka av är inte direkt gratis, vi betalade 20000 bara för en tomt som styckades av från en gård.

Banken kan säkert hjälpa till med det mesta om du tänker låna
Att ägaren vill sälja råkade jag ta för givet innan jag skrev mitt första inlägg.:|
 
Redigerat:
Som sagt skadar det inte om ägaren accepterar marköverlåtelsen. Första formaliteten blir att parterna undertecknar köpehandlingar skriftligt, med villkor att fastighetsbildningen verkligen kan genomföras.

Steg två blir att någon av parterna - i praktiken oftast köparen - startar förrättning hos lantmäterimyndigheten, vars jobb det då blir att undersöka den önskade åtgärdens för- och nackdelar. Och observera att det då inte handlar om för- och nackdelar för fastigheternas ägare. Det handlar istället om nyttan för fastigheterna som sådana.

För att göra en lång story kort kan man troligen inte motivera nybildning av en så liten bit skog som självständig fastighet. Däremot skymtar jag en framkomlig väg genom att åberopa ett undantag i FBL 3 kap, som man brukar kalla "hästgårdsundantaget". Man byter då markanvändning av skogen till bostadsändamål ("större bostadsfastighet"), som sedan några årtionden är en ganska ofta utnyttjad åtgärd för att skapa hobbyjordbruk. Allt under förutsättning att byggnadsnämnden accepterar.
 
Ok, så alltså så är det i princip omöjlig att köpa denna bit skog och ha den som en egen fastighet tex 1:55 och samtidigt ha min egen tomt tex 1:10. Men om jag slår ihop dom båda till tex1:10 så fungerar det. Har jag fattat rätt?
 
Inte säkert att du får göra det, om den kvarvarande enbart blir mindre.
Vi fick inte dela en fastighet i två delar och den var på 25 ha.
Och har ingen betydelse om du slår samman den såvida du inte kan hävda det t.ex. utifrån att du ska ha hästhållning.
Men är det då enbart skog utan åker blir det också svårt.
 
CAS01 skrev:
Ok, så alltså så är det i princip omöjlig att köpa denna bit skog och ha den som en egen fastighet tex 1:55 och samtidigt ha min egen tomt tex 1:10. Men om jag slår ihop dom båda till tex1:10 så fungerar det. Har jag fattat rätt?

Ja, det är min uppfattning, med det viktiga tillägget att den utökade marken samtidigt byter användning från jordbruk till bostad.
 
En finess vid sammanslagning är att man inte behöver betala lagfart. Kolla med Lantmäteriet.

Var sedan beredd på att det tar lång tid. Vi sålde en stor bit mark och försäljningen var villkorad med att det skulle gå att göra en fastighetsbildning där betesmarken slogs samman med en fritidsfastighet till ett jordbruk. Det hela tog ca tre år och under tiden hade vi i princip köparen som delägare i vår fastighet. Nu gick allt bra, men det kunde ju ha blivit enorma problem med fel person.
 
Ok, verkar vara väldigt krångligt dethär:confused: några snabba enkla tips på hur jag formulerar mig när jag kontaktar lantmäteriet för att verkligen få igenom detta köp, kryphål typ;) eller är det någon mer distans som måste godkänna?
 
CAS01 skrev:
Ok, verkar vara väldigt krångligt dethär:confused: några snabba enkla tips på hur jag formulerar mig när jag kontaktar lantmäteriet för att verkligen få igenom detta köp, kryphål typ;) eller är det någon mer distans som måste godkänna?
Ändrad markanvändning måste medges av kommunens byggnadsnämnd. När du kommit in med ansökan om förrättningen kommer lantmäteriet automatiskt att begära in godkännande därifrån.

Jag förslår att du förbereder affären genom att dels tillsammans med markägaren hos exempelvis en mäklare upprätta korrekta köphandlingar och dels kontakta lantmäteriet för en första översiktlig granskning av era planer. Formulera dig på enkel begriplig svenska: Säljaren och du vill överföra mark från en jordbruksfastighet till din bostadsfastighet.
 
Redigerat:
Bara en notering, men jag tror att det ni önskar göra är en fastighetsreglering. Ni vill tillföra ytterligare mark till en befintlig fastighet utan ny avstyckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.