Jag är väldigt sugen på att bygga bastustuga modell större med omklädningsdel om 25m2 "Attefall" förslaget går igenom... Finns ett perfekt ställe på tomten att bygga detta. Underlaget är lätt sluttande berg därför undrar jag hur man på smartaste och enklaste sätt styr upp plintarna.
Hittade en bild på nätet som har blandat gjutna plintar och direkt borrat ner stolskor i berget. Vad är för och nackdelar? Känns som att det enklaste vore att borra direkt i berget?
Bifogar bild...
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar väl fint att borra ned dom direkt i berget. Borra i berg får du göra oavsett metod då betongplinten bör förankras mha nedborrade armeringsjärn.

Känns lite mer seriöst att gjuta upp plintar till rätt höjd än att ställa hela huset på trästolpar. Framförallt beständigare!
 
Det sista du nämnde vectrex att det framförallt är beständigare är motivering nog för det lilla extrajobbet att gjuta!
 
Lyfter en 6 år gammal tråd...
Är i samma läge. Dock skulle jag vilja ha en grund som tillåter att jag kan återställa marken om man senare beslutar att ta bort bastun. Vill alltså slippa att borra i berget. Går det att undvika på nåt sätt? Har funderat på att använda mig av stödben till husvagn eller bottenskruv till byggnadsställning. Finns det andra uppslag?

130067962-origpic-a4d9f4.jpg
0000802_assco-bottenskruv_800.jpeg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.