R
Hej,

Min mamma äger en sommarstuga som jag tillsammans med mina två syskon en dag kommer ärva. Vi kommer behöva lägga om taket i år eller nästa år och jag står i valet och kvalet av pannor eller plåt. Idag ligger det tegelpannor på taket. Vi vill ha så lite plötsliga utifter som möjligt i framtiden när vi alla tre står som ägare. Tanken är att vi lägger om taket själva. Det är en sommarstuga precis vid havet där vi tillbringar 6 veckor om året på högsommaren.
Hur ser ni på det hela, ska man lägga betongpannor just för etistiken eller ska man lägga tex Plannjas plåttak som är matta och därmed efterliknar tegel/betongpannor i princip till 100%.
Jag kan tänka mig att plåt håller mycket längre än betongpannor...?!
 
R
Tilläggsfråga, om man väljer att behålla det nuvarande teglet, hur och med vad bygger ni en ränna för att smidigast få ner pannorna intakta under tiden man lägger om papp och läkt?
 
Du har 50 års teknisk garanti på Ruuki's premium plåttak, 20 års utseende (färg)-garanti. Plåttak tycker jag personligen är bäst med hänsyn till täthet och funktion...men smaken är ju bekant som baken.
Tycker för övrigt inte det är så snyggt med plåt som försöker se ut som tegel...hellre korrugerat eller plan-plåt isåfall...
Finns bra info här: http://www.ruukkitak.se/Takplat-och-tillbehor/Takplat/Monterrey-Premium
 
Det är ju mycket tycke och smak i den frågan. Jag tycker för estetikens skull att du skall fortsätta med tegel. Betong fungerar också, men är inte lika snyggt eller hållbart. Enkla plåttak är relativt billiga och enkla och håller ganska länge, men tegelimiterande plåt är nog bland det sista jag skulle välja. Det är inte likt riktiga tegeltak, det ser ut som och är en billig imitation. Bandfalsat plåttak är både snyggt och hållbart, men då blir det också dyrare.
 
R
Vi har tegel på taket idag. Jag funderar på om jag ska lägga om taket och återvinna pannorna igen. Problemet är bara att teglet är lagt på 50-talet så jag vet inte hur dagens pannor ser ut om man behöver ersätta vissa som spricker under nertagningen...?!
 
Tegelpannor brukar finnas nästan gratis på Blocket. Köper du nya matchar de inte de gamla färgmässigt.
 
Är befintliga pannor i bra skick så är det inga problem att återanvända. Det går som sagt att hitta begagnade pannor på blocket. Eftersom du inte behöver till ett helt tak går det att transportera dem själv också. Har du tur så står det någon identifierande text på baksidan. I annat fall får du mäta dem och jämföra på plats för att se om eventuella blocketpannor passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.