R
Jag har en idé om att i köket sätta upp en frostad glasskiva i taket med belysning bakom så att ljuset fördelas jämnt och inte kommer från någon eller några specifika punkter.

Någon som har idéer om hur man ska göra? Vem kan bygga arrangemanget (Stockholm)? Hur skulle man uppleva ett rum med enbart indirekt ljus?
 
En sådan lösning får man nog tillverka själv. Ett problem är att ljuskällorna måste sitta rätt tätt för att du inte ska bli mörkt mellan varje källa.

Jag testa lite med 5050 LED strip och frostat glas, behövdes ganska långt avstånd mellan difuser och LED och tätt med ledsen för att man inte skulle uppfatta varje enskild ljuspunkt.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Det är ju nästan den effekten du får med bra täckning av ljusrörsarmatur, typ skolsalar eller kontorslandskap. Eller en dag ute med heltäckande moln.
Fundera på om det verkligen är det du vill ha. Ofta är det bra med punktljus som ger skuggor och där med tydliga konturer och referenser.
 
jag håller med AskeHolst, detta är mer önskvärt för spegelbelysning där man inte vill ha skuggor etc när man sminkar/rakar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.