Hej alla,

Finns det någon där ute som byggt ett Älvsbyhus och valt en annan typ av uppvärmning än den som följer med?

Det är ju en Nibe Fighter FVP som levereras med huset.
Vi hade tänkt oss välja bort den och installera FTX istället, och sedan komplettera med en ved/pelletspanna, kanske även solvärme, även om det inte blir ekonomisk lönsammt med solvärmen, men vad gör man inte för miljön.... ;D
 
  • Wow
Noel Gyllhamn
  • Laddar…
Har inte ett Älvsbyhus men kan ändå gratulera till ett klokt val att välja bort FVP o väljer FTX ;)
Därimot är nog lönsamheten tveksam med solfångare men sätt in en tank med solslingor ändå så går de ju skaffa solfångarna sen om du blir sugen..
 
Intressant fråga av Strixx angående alternativ uppvärmning av Älvsbyhus. Vi är ju några stycken som bygger med det företaget ...

Men kan verkligen FTX (till- och frånluft med värmeväxlare) vara nåt? Det finns väl någon anledning till att man gick ifrån det efter 70- och 80-talet? Sämre luft med skit i rören kanske? Fast grejorna är väl bättre nu förstås. Sen är ju Ä-hus inte så flexibla direkt så man får ju ta fabrikslösningen och bygga om själv och blir det inte mycket jobb att få ut tilluften i rummen?

 
Anledningen till att vi funderar på FTX är kravet på återvinning av ventilationsluften..

Sen vill vi komma från FVP för att om 5 år när elpriset kanske ligger på 4-5 kr / kwh så är inte en FVP så lönsamm längre utan då vill man ha ved/sol..

Eftersom frånluften till pumpen redan är fixad i Ähus så är det ju bara till luft du ska dra, och täppa igen friskluftsventilerna... Och montera in en FTX istället för FVP...
 
Strixx skrev:
Anledningen till att vi funderar på FTX är kravet på återvinning av ventilationsluften..

Sen vill vi komma från FVP för att om 5 år när elpriset kanske ligger på 4-5 kr / kwh så är inte en FVP så lönsamm längre utan då vill man ha ved/sol..

Eftersom frånluften till pumpen redan är fixad i Ähus så är det ju bara till luft du ska dra, och täppa igen friskluftsventilerna... Och montera in en FTX istället för FVP...
Helt rätt.. Men de verkar som om att många tror att FVP är den enda som man behöver inget annat för att värma kåken..
Några kompisar som ska börja bygga ett Eksjö hus nu i maj såg ut som frågetecken då jag frågade vad dom skulle ha för värmekälla..
Vad då vi har ju värmepump så de värmer huset blev svaret så de kommer bara att gå 16-22 000 kW/år (en plans villa 126 kvm)
Då fattade ja att dom pratade om FVP (trodde de va bergvärme) men de gick då inte att förklara för dom att de är även en elpanna som går.. Försäljaren sa att VP va de bästa sa dom..
Kan bara önska dom lycka till.. ;)
 
Det glädjer mig att se att det är fler och fler som upptäckt FLVP begränsningar. FTX, VED och SOL har framtiden i sig.
FLVP är i huvudsak en elpanna med begränsad varmvattenproduktion men mycket enkel för huslev att projektera/installera.
 
Som vanligt har du førutfattade meningar om FLVP, Jag trodde du hade læst tillrækligt om Comfortzone vid det hær laget.
Ligger jag runt 13000 kwh om året før værme och hushålls el ær jag nøjd iaf.

Nøjd Comfortzone ægare!
 
0840 skrev:
Det glädjer mig att se att det är fler och fler som upptäckt FLVP begränsningar. FTX, VED och SOL har framtiden i sig.
FLVP är i huvudsak en elpanna med begränsad varmvattenproduktion men mycket enkel för huslev att projektera/installera.
Du glömde pellets.. ;)
 
Abuquir skrev:
Som vanligt har du førutfattade meningar om FLVP, Jag trodde du hade læst tillrækligt om Comfortzone vid det hær laget.
Ligger jag runt 13000 kwh om året før værme och hushålls el ær jag nøjd iaf.

Nøjd Comfortzone ægare!
Har du ett nybyggt hus o va Comfortzone standard??
Hur stort hus har du o vart ligger huset??

Har jag över 4000 kWh/år är jag besviken (3875 kWh ifjol) inte helt fel om strömen börjar kosta 2 kr/kWh.. ;D
 
Jag antar att det är hushållselen som ligger på 4000 kWh/år? Hur mycket får du betala för en årsförbrukning av pellets?

Jag kommer att ligga på 6000-7000 kWh/år för värme och varmvatten i en 217 m2 kåk.
 
Jag bor i ett Älvsby hur modell Trym.
Total årförbrukning på 12500kw/h.
Nibe Fighter fungerar bra på den storlek av hus.
 
BJohan skrev:
Jag antar att det är hushållselen som ligger på 4000 kWh/år? Hur mycket får du betala för en årsförbrukning av pellets?

Jag kommer att ligga på 6000-7000 kWh/år för värme och varmvatten i en 217 m2 kåk.
Är de + hushållsel, Nybyggt, Vart ligger huset??

Förbrukar 6 ton pellets á 1480/ton knappt 9000/år.. Huset är på 215 kvm byggt -73 15 cm isolering i vägg 2 glasfönster ska sätta in 3 glasfönser i juni.. Bor norr om Umeå..
 
axelfoly skrev:
Jag bor i ett Älvsby hur modell Trym.
Total årförbrukning på 12500kw/h.
Nibe Fighter fungerar bra på den storlek av hus.
Vart ligger huset??
Har kompisar som byggt ett Frode i Umeå -02 o dom förbrukar totalt 15 000 kWh/år..
Dom har bara vattenburen el med FLVP ingen golvvärme el annat som drar mycket el..
 
Mitt hus ligger i Halland!
22-23 Grader inne men kanske inte så kallt som i Umeå.
 
2an skrev:
Har du ett nybyggt hus o va Comfortzone standard??
Hur stort hus har du o vart ligger huset??

Har jag över 4000 kWh/år är jag besviken (3875 kWh ifjol) inte helt fel om strömen börjar kosta 2 kr/kWh.. ;D
Jag har projekterat mitt hus själv, ritningar, ja allt.
Så comfortzone var ingen standard, jag valde den.
hus 270 m2 inkl garage.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.