När du har en stund över och inte ska åka någonstans så kan du öppna bakdörren på vid gavel , låsa låskistan med en mejsel (som om bildörren är stängd) och sedan prova att låsa och låsa upp centrallåset. Då ser du kanske vad som felar med låset.;)
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Hemmakatten
geekling skrev:
Det är en Renault clio -00. Så ni kan börja skratta redan nu.
Det är väl inget fel på en Renault. Min första bil var en begagnad Renault 16TS med rattväxelspak. Jag var mycket stolt över bilen och tänker fortfarande goda tankar om den.

PS. Skönt att du lyckades lösa dörrproblemet
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Eftersom dörren satt fast men inte borde det, så bör lösningen vara att bada innanmätet i wd40.
 
  • wd40-ducttape.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
geekling och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Flödesschemat ovan blir lite extra roligt som jag ser det då jag vill minnas att den som medelst svart bälte i nätsökning gav input till lösningen (@mycke_nu) fick just en rulle silvertejp, wd-40 samt detta flödesschema i present av sina(/ett av dem) barn.

Eller minns jag fel nu?

/U

EDIT: nej det verkar som jag minns rätt: http://www.byggahus.se/forum/verkty...r-ni-er-i-julklapp-verktyg-5.html#post1653210
 
Redigerat:
Hmm..bara att vänta in tejpen idag..fick en flaska wd-40 av min son igår.:p
 
Jag fick för några år sedan i uppdrag att fixa samma fel på min svågers renault scenic. Det lyckades till slut med hjälp av spegel och böjd ståltråd och en STOR dos tålamod att påverka låsmojängen så att den gick upp. Sen fick jag byta låskistan.

Jag hittade information på ett (svenskt) nätforum, så felet är inte helt ovanligt verkar det som. Att det löste sig med en redig spark var ju en mycket lindrigare lösning. Men jag hade nog funderat på att byta låskistorna ändå, så det inte händer igen till nästa besiktning.
 
Känns ju konstigt att en verkstad inte kan lösa ett sådant problem. Hände åt några vänners clio. När dom körde den till verkstaden sa dom att det var ett vanligt fel på clion. Det var visserligen en renaultverkstad men det brukar ju inte betyda så mycket.
 
Niq skrev:
Känns ju konstigt att en verkstad inte kan lösa ett sådant problem
Jag tror inte verkstan var så intresserade tyvärr.
VILL man lösa en kunds problem lyckas man med det i 99% av fallen.
 
... men om det inte är en renaultverkstad, och mekarna inte känner till problemet kanske de måste göra så mycket research så att det kommer att kosta kunden en mindre förmögenhet. I så fall vettigt av verkstaden att säga att de går bet.
 
Niq skrev:
Känns ju konstigt att en verkstad inte kan lösa ett sådant problem. Hände åt några vänners clio. När dom körde den till verkstaden sa dom att det var ett vanligt fel på clion. Det var visserligen en renaultverkstad men det brukar ju inte betyda så mycket.
Bor i liten ort, och anlitar i första hand den oberoende lokala bilverkstaden. Finns inte så många av dem kvar. Motorer, bromsar, och liknande kan de. Men lås... Visade sig inte vara riktigt deras grej.

De erkänner det iallafall snabbt istället för att ta betalt för något de inte är säkra på vad de gör. Vilket är en service jag inte förväntar mig från en opersonlig märkes/kedje/verkstad.
Plus de stora kedjorna brukar inte lämna ut privat mobil nummer till mekaren så jag kan ringa när som helst om det skulle vara något med bilen. Och kan rycka ut klockan 2000 på en lördag för att komma och lyssna på bilen - för han var ju ändå nästgårds och hälsade på svågern...
 
Stefan Bengtsson skrev:
... men om det inte är en renaultverkstad, och mekarna inte känner till problemet kanske de måste göra så mycket research så att det kommer att kosta kunden en mindre förmögenhet. I så fall vettigt av verkstaden att säga att de går bet.
Det är helt riktigt. Dock så skiljer sig inte ett kärvande lås så mycket mellan olika märken. En låskista i en dörr är ingen djupare vetenskap. Vet man att reglagen från inre samt yttre handtag är ok fram till låskistan finns inte så mycket mer att byta.
 
tullemannen skrev:
Jag tror inte verkstan var så intresserade tyvärr.
VILL man lösa en kunds problem lyckas man med det i 99% av fallen.
Det kan ju hända. Men det är inte den uppfattningen jag fick. Den inte kortfattade för forums skull versionen av historien:

Min lilla gulliga bilmekarnisse hittar inget uppenbart fel med låset, men misstänker att det är något enkelt fel han har missat. Så istället för att ta fram storsläggan och bryta upp dörrdjävlen så han kan byta ut låset helt, eller något åt det hållet. Då det verkar som ett onödigt stort och dyrt ingrepp, om hans magkänsla har rätt.
Rekommenderar istället att jag tar bilen till annan verkstad först, för att se om de kan hitta felet och lösa det.
Om inte så skall han under tiden skall han ringa runt och höra sig för lite.

Då tidsfristen för ombesiktning börjar tryta eftersom jag har dragit på att få saker fixade direkt, påsk helger och så vidare har haft högre prioritet. Sen har den andra verkstaden inga lediga tider på näst intill en vecka som bara skulle lämna några dar innan körförbud. Får jag panik, och postar på forum för att se om det finns andra alternativ...

Magkänslan visade sig vara rätt. Räckte med lite percussive maintenance för att få lille pärlan genom besiktningen.
 
Redigerat:
geekling skrev:
Plus de stora kedjorna brukar inte lämna ut privat mobil nummer till mekaren så jag kan ringa när som helst om det skulle vara något med bilen. Och kan rycka ut klockan 2000 på en lördag för att komma och lyssna på bilen - för han var ju ändå nästgårds och hälsade på svågern...
geekling skrev:
Min lilla gulliga bilmekarnisse
Spelar du dina kort rätt så har du snart en bilmek nära till hands dygnet runt. Det verkar i alla fall så om man läser mellan raderna...
 
Nu verkar du löst problemet, men jag läste på forum o många som har låsta bakdörrar har av någon anledning inte fattat att barn-låset varit aktiverat :) ..ibland letar man efter brillorna men de kan ibland sitta på huvudet.
 
geekling skrev:
Bor i liten ort, och anlitar i första hand den oberoende lokala bilverkstaden. Finns inte så många av dem kvar. Motorer, bromsar, och liknande kan de. Men lås... Visade sig inte vara riktigt deras grej.

De erkänner det iallafall snabbt istället för att ta betalt för något de inte är säkra på vad de gör. Vilket är en service jag inte förväntar mig från en opersonlig märkes/kedje/verkstad.
Plus de stora kedjorna brukar inte lämna ut privat mobil nummer till mekaren så jag kan ringa när som helst om det skulle vara något med bilen. Och kan rycka ut klockan 2000 på en lördag för att komma och lyssna på bilen - för han var ju ändå nästgårds och hälsade på svågern...
Ok om man känner och litar på sin verkstad och mek så då blir det ju lite annorlunda. Det är min inlärda misstro mot branschen och att många verkstäder bara vill göra servicar som dom tjänar lätta pengar på. Jag har absolut mest misstro mot märkesverkstäder då dom flest mest verkar strunta i kunderna eftersom dom ändå får kunder som måste komma dit med garantiservicar och programmuppdateringar som bara dom har tillgång till. Roligt att höra att det finns dom som ger bra service ännu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.