Min lilla pärla gick inte igenom besiktningen. Felet som behöver åtgärdas är att bakdörren till passagerar sätet har på något sätt gått i baklås och går ej att öppna. Varken utifrån eller innefrån. Den sitter helt enkelt fast.

Har haft den inlämnad på en verkstad där de tog loss panelen på insidan och grävde runt... men till sist fick ge upp. De får inte upp den heller. Och dessutom nu har andra bakdörren också låst sig.

Det är en Renault clio -00. Så ni kan börja skratta redan nu.

I övrigt så spinner han som en katt och går som en skållad råtta. Inga anmärkningar på någonting annat vad det gäller motor eller kaross. Passar mig perfekt för dagligt användande. Så jag har ingen lust att byta bil alls.

Särskilt inte över ett sådant **** fel. Det enda som någonsin åkt i baksätet så länge jag haft bilen är mat kassar. Släpar inte runt på varken hundar eller ungar i lille bilen. Ska jag frakta människor tar jag den stora som har ett passagerarsäte som vuxet folk kan sitta i utan att slå huvudet i taket.

Så... om nu den andra bilverkstaden i stan också går bet på hur man kan få upp dörrarna igen. Dags och tänka på alternativ.

Är det någon som vet om det finns något sätt att komma runt det här bekymret. Så jag inte får körförbud på lilla pärlan?
Jag vet inte.. Kanske man kan riva ut baksätet svetsa igen backdörrarna och registrera om bilen som tvåsitsig med stort bagage eller något?

Hur?
 
Köpa ett par nya dörrar på skroten kanske :)
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Köpa ett par nya dörrar på skroten kanske :)
Han behöver en bil utan bakdörrar också,som passar till dom "nya" dörrarna.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Umm... Jo. Men hur får man av dörrarna om man inte kan öppna dem? Så man kan sätta dit de nya.
 
Min bilmek talade om samma problem (annat märke, tror jag) dom skar upp i hjulhuset vill jag minnas.
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
OT, men min första bil var en fransk Simca 1000.
Troligen en av världens sämsta bilar.

Den sista månaden av sin levnad tillbringade den med ett rep mellan de inre handtagen på bakdörrarna, för att hålla dem "stängda".

Vi blev stoppade av polis, som hade kört efter oss en stund och ville kolla bilen, som onekligen hade en hel del skavanker.
Endast genom att bedyra att bilen skulle till skroten inom 14 dar lät de oss köra vidare.
Farbror polisen var snäll på den tiden :)
 
En redig kofot löser problemet.

Annars bör det ju gå att komma åt låskistan innifrån tycker jag
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
En redig kofot löser problemet.

Annars bör det ju gå att komma åt låskistan innifrån tycker jag
Eller lämna bilen till någon som kan........
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
D09
Nu är jag årets amatör gällande bilar 😇

Men det kan väl bara vara antingen en mekaniskt problem ( något som lossnat eller rostat ) eller el ( centrallås ) som gett upp.

Har ni tagit loss panelen på insidan själva för att så om någon hake, arm eller dyl lossnat?

Sprutat in smörjmedel och väntat något dygn?
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
lindahl skrev:
Eller lämna bilen till någon som kan........
Jo det var ju ursprungs planen. Första verkstaden gick bet. Liten stad nu återstår bara att försöka med mekonomen. Om inte de heller kan komma på ett sätt att öppna dörrarna så den går igenom ombesiktningen. Så är det just att hitta någon som kan som är problemet.

Eller hitta ett alternativ som innebär att bilen går igenom besiktning utan att ha öppningsbara bakdörrar.
 
D09 skrev:
Har ni tagit loss panelen på insidan själva för att så om någon hake, arm eller dyl lossnat?
Nej, det gjorde den första verkstaden innan de gav upp och erkände att det var ett problem utanför deras kunskaps område, så inget de kunde fixa.
 
D09
tips är att titta själva, inte alltid en verkstad ser allt. iaf peugeot ; )
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
M
Om du lastbilsreggar kanske det inte finns krav på öppningsbara bakdörrar?
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Googla
renault clio open rear door lock
Tack! Du underbara forum gud!

Jag har googlat och googlat och på något sätt hade mitt google-fu helt kommit av sig för jag hittade inget.

Dörren är öppnad! Allt den behövde var en kraftig spark. Så vad det nu var som hängt sig fick en tillräcklig stöt för att skaka loss igen.

Nu gäller det bara att inte låsa bilen förrän efter ombesiktningen. Så borde allt vara grönt.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.