Kanske är en dum fråga. jag vet att man på insidan sätter plast en två tum två och isolering. Tänkte bara på utsidan. vet att en del bara kör 170 regeln sen på med vindpapp och panel? men säg att man ska ha en två tum två till där för lite extra isolering. kör man då plast, två tum två och isolering sen vindpapp eller ingen plast?
Underlättar lite iaf att resa väggarna med gafflar om man slapp ha vindpapp eller plas på redan och sätta sån när allt är rest om jag tänkt köra med extra isolering där.
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
Tänkte bara på utsidan. vet att en del bara kör 170 regeln sen på med vindpapp och panel? men säg att man ska ha en två tum två till där för lite extra isolering. kör man då plast, två tum två och isolering sen vindpapp eller ingen plast?
Nej, absolut ingen plast där. Aldrig någonsin plast långt ut mot utsidan av en väggkonstruktion.
Aldrig plast på två ställen heller.

Plast på insidan innanför gipsen, eller bakom den där 2"-2" du skrev om, helt rätt.

På utsidan har du lodrätt stående reglar som bär huset, sen vindskydd (som inte är fukttät), eller stående reglar, ev yttre regling (korsregling) och sen vindskydd.

Dvs vindskyddet (vindpapp, vindväv, asfaboard, utegips, västkustskivor osv) alltid ytterst, precis innan spikläkten för panelen.
 
okej. då vet jag, då smäller man bara på två tum två och isoleriong på reglerna sen på med vindpapp.

En annan fråga, hur ska ni göra om man skippar extra isolering på utsidan, alltså kör reglerna och på med vindpappen bara men vill ha liggande panel, slår ni bara på glesläkten på reglerna direkt? eller lägger ni nån sorts läkt först sen på med den stående läkten som säga?
 
The_Nyll skrev:
okej. då vet jag, då smäller man bara på två tum två och isoleriong på reglerna sen på med vindpapp.

En annan fråga, hur ska ni göra om man skippar extra isolering på utsidan, alltså kör reglerna och på med vindpappen bara men vill ha liggande panel, slår ni bara på glesläkten på reglerna direkt? eller lägger ni nån sorts läkt först sen på med den stående läkten som säga?
Japp!
 
japp? läkten direkt på reglerna som säga? =) och ingen liggande läkt först som jag mena
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
japp? läkten direkt på reglerna som säga? =) och ingen liggande läkt först som jag mena
Japp! ;-)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
när jag ändå sitter och frågar, hur räknar ni ut ytterpanelen på bästa sätt? känns som jag har räknat fel nån gång, t.ex en gång fick jag att allt gick på typ 10, en annan gång jag räkna så typ 23. Nån som har ett bra sätt?
jag tog typ iaf längden på väggen, delat på brädans bredd, gånger två för två sidor, sen gånger två igen för en brädda under och en över sen gånger 3.4 för höjden. är man lite i närheten då? =)
 
Vet att 6 meter 170mm panel är en kvadrat, kolla på tex byggmax hemsida där brukar det stå hur många meter/kvm det går åt. Ska precis bygga ut vårat så har räknat massa massa meter... våra väggar är ca 34m×2.5m, panel 22×170, beställt hem 500m så får vi se hur långt vi kommer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.