Hur användbart är just blåsfunktionen??
Man läser massor om sugfunktionen med all rätt, det är det den är till för...men blåset, om/vad använder ni det till?
Är det tillräckligt för att få bort höstlöven?

I Vi Bilägares test så har de flesta modeller antingen + eller - på just blåsfunktionen utan att egentligen berätta vad man har den till mer än citat:

"På flera av de provade dammsugarna kan slangen sättas i ett uttag som blåser ut luften. På så sätt kan man rensa slangen om det fastnat skräp eller blåsa bort skräp då inte dammsugning är lämpligt."



 
Blåsandet har man ju sin kompressor till. Har använt utblåset en gång på min CTL22E och det var när jag testade om det fungerade. Ser ingen praktisk användning av det från dammsugaren.
 
Möjligtvis förr när man avfrosta frysen. Nu görs det automatiskt på min frys.
 
När man har bråttom att starta grillen. Laddar som vanligt med kol och sån där eltändare som bara är en metallslinga med ett handtag, sen blåser du försiktigt från lite avstånd så fort du ser att det börjat glöda. Avståndet gör att du slipper glödande kol som flyger omkring och antänder gräsmattan, barnen och annat värdefullt. Justera avståndet tills du är så nära du kan utan att detta fenomen inträffar. Sikta på glöden och börja grilla inom fem minuter. :cool:
 
Blåsa löv, det gjorde jag med min i höstas :)
 
  • Gilla
perkalainen
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
När man har bråttom att starta grillen. Laddar som vanligt med kol och sån där eltändare som bara är en metallslinga med ett handtag, sen blåser du försiktigt från lite avstånd så fort du ser att det börjat glöda. Avståndet gör att du slipper glödande kol som flyger omkring och antänder gräsmattan, barnen och annat värdefullt. Justera avståndet tills du är så nära du kan utan att detta fenomen inträffar. Sikta på glöden och börja grilla inom fem minuter. :cool:
Och det är på grund av detta man har en syrgastub hemma. Blir en jäkla glöd. Det fungerar också med flytande syre, detta vill jag dock inte rekommendera om ni inte är fullständigt klara över vad ni sysslar med och vilka risker som finns. Vi råkade smälta botten i vår grill en gång.
 
  • Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
Faktiskt rätt användbart när man fått nått som fastnat i slangen. Men inget som jag hade avstått en bra deal för.
 
Det är väl ingen "hälsoluft" heller som kommer ut ur blåset eftersom luften passerat dammpåsen och innehåller viss mängd småpartiklar av det som sugits upp tidigare beroende på hur bra filtrering dammsugaren har.
 
imported_Benno skrev:
Det är väl ingen "hälsoluft" heller som kommer ut ur blåset eftersom luften passerat dammpåsen och innehåller viss mängd småpartiklar av det som sugits upp tidigare beroende på hur bra filtrering dammsugaren har.
Och här kanske vi har ett skäl gott som något. Koppla en slang på utblåset också och häng ut den genom. Ett fönster.
 
imported_Benno skrev:
Det är väl ingen "hälsoluft" heller som kommer ut ur blåset eftersom luften passerat dammpåsen och innehåller viss mängd småpartiklar av det som sugits upp tidigare beroende på hur bra filtrering dammsugaren har.
På min Nilfisk byter man till hålet som sitter på motor huvudet, så på den finns det två slang hål.
 
Fast luften lär väl ändå inte vara separat kylluft från motorn då ingen normal sugare skulle ha så stora volymer kylluft?
 
iwe skrev:
På min Nilfisk byter man till hålet som sitter på motor huvudet, så på den finns det två slang hål.
Samma på den populära kärcher mp 5.600. Vet dock inte var luften kommer från förutom inifrån.. :rolleyes:
 
Det är praktiskt om man har uppblåsbara madrasser eller leksaker till barnen.
 
Någon som testat skillnaden i blåsfunktion? En del tester mäter sugeffekt men ingen mäter blåseffekten

Tänker att det är smidigt att kunna blåsa rent under skåp, spån från virkeshögen och att snabbt blåsa rent arbetsbänken t.ex. Köpte en Kärcher WD6 Premium och tyckte blåsfunktioner verkar väldigt klen jämfört med min tidigare Nilfisk Buddy som lämnade in i förtid. Sugfunktionen är däremot bra på WD6:an
 
Det är jättebra att kunna koppla slangen mellan utblås och insug när nånting har fastnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.