Jag har koll på hur man kopplar ett datanät. Men hur kopplar man ett telenät. Om man vill ha det stjärnkopplat. Man har (minst) en lina in från Telia. En patchpanel med uttagen kopplade till de olika rummen. Men hur kopplar man ihop den inkommande med uttagen till rummen?
 
Du har fyra trådar i varje kabel. två trådar till ettan, två trådar tillbaka i serie med två trådar till tvåan och så vidare i serie. Jag hoppas att du förstår! Jag antar att du menar att du har dragit kablarna som stjärnnät men vill koppla uttagen i serie, eller?
 
Ok, jag tror jag greppar. Allt detta sätter man ihop i en plint eller? Så någon patchpanel har man ingen nytta av.
 
Det går alldeles utmärkt i en plint
 
Det går ju att koppla några(?) telefoner parallellt, men impedansen blir nog helt fel och det bryter säkert mot någon standard. Oavsett om man väljer att lägga telefonerna parallellt eller i serie så kan man använda sig av en patch-panel som "källa" för telefonin, och en annan för att distribuera denna till olika delar av huset.

Om man väljer att koppla telefonerna parallellt förbinds varje stift i RJ45-kontaktdonen i patch-panelen med motsvarande stift i övriga kontaktdon. I ett av uttagen ansluter man Skanovas ledning, och övriga andvänds för att distribuera.

Om telefonerna kopplas seriellt kopplar man ihop jacken i patch-panelen på sådant sätt att stift 3 och 6 är anslutna till stift 4 och 5 i uttaget till höger om detta, och stift 3 och 6 i detta uttag är förbundna med stift 4 och 5 i nästa uttag, och så vidare. I uttaget längst till vänster ansluts Skanovas kabelpar till stift 3 och 6, och uttagen till höger om detta används för att distribuera. Denna koppling får till följd att telefoner anslutna i panelen får prioritet över de som är anslutna till jack längre till höger. Numren på stiften tog jag ur minnet, men jag kan komma ihåg fel, så kolla upp detta innan du börjar bygga.

Jula har en lagom stor patch-panel för 299kr. Säkert ingen top-kvalitet, men jag är övertygad om att den duger gott åt oss hemmapulare.
 
Du bör lägga skanova trådarna på 4 och 5 i första uttaget annars blir det väldigt tyst i huset.
Tänk också på att många telefoner idag inte stödjer seriekoppling. Då gör man så att man ansluter 4:an till 4:an på nästa uttag. Samma behandling för 5:an förståss
 
Det finns aktiva boxar som klarar hantering av serietelefoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.