Hej!
Jag har precis fått badrummet kaklat o nu skall hål tas upp för strömbrytare, rakuttag o golvvärmetermostat.
Nu undrar jag på vilken höjd från golvet dessa skall sitta i ett badrum. Vad säger normerna?
Jag tänkte ha strömbrytaren på 100 cm över golvet o termostaten just ovanför.
Rakuttaget skall sitta på 170 cm höjd o kan vara 230V numera när jag har jordfelsbrytare o jordat uttag om jag inte är felunderrättad. Men kan det vara "permanent" inkopplat (dvs det måste väl inte brytas samtidigt med belysningen så som vi hade 110-voltsuttaget tidigare)?
Elektrikern vet naturligvis allt dethär, men jag vill veta för att kunna planera lite iförväg.
 
Det finns regler för hur nära duschen uttaget får sitta också.
 
Aspe: Hade det inte varit bättre att dra elen innan du kaklade? Eller du ska kanske ha utanpåliggande? ???
 
Tack för svaren.
Duschen har en glasblocksvägg, 200 cm hög. Rakuttaget sitter sedan 120 cm från glasblocksväggen med handfat o spegel däremellan - det måste väl vara OK.
Väggarna som uttagen skall sitta i har jag öppnat från angränsande rum - alltså kommer man åt för kabeldragning utan problem.

Vi har tvångsstyrd ventilation i huset o har ett frånluftsdon i ena väggen i badrummet.
Höjden för golvtermostaten kan jag tyvärr inte göra något åt - vi har låtit göra en kaklad inbyggnad (öppet skåp - bra ide´, det blev riktigt snyggt) på väggen 140 cm från golvet - strömbrytare o termostaten får sitta under detta.
Men, på vilken höjd skall strömbrytaren (centrum eller underkant) sitta? Termostaten hamnar ovanför denna.
 
... OK, men vad skall avståndet från golvet till strömbrytarens centrum vara då? ???
 
Tack för hjälpen! :)
 
Immobil skrev:
Aspe: Hade det inte varit bättre att dra elen innan du kaklade? Eller du ska kanske ha utanpåliggande? ???
Jag kan inte hjälpa det men jag undrar också samma sak, snälla berätta nu!
 
Bob_the_builder
aspe skrev:
Väggarna som uttagen skall sitta i har jag öppnat från angränsande rum - alltså kommer man åt för kabeldragning utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.