Hej jag jobbade för många år sen som snickare fram tills 2008. Jag jobbade på en enskild företag. Min förra detta chef hade en bok med alla regler o sånt i den. Den kostade väldigt mycket vet jag och den gavs ut varje år i nyform. Varför jag frågar är för att jag ska bygga om ett gammal hus i frankrike där jag nu bo. Min gamla chef har avlidit så att fråga han är ute sluten. Jag är i frankrike nu. Men åker då och då till swe. Jag vet det mesta men jag vill vara säkert på att jag gör rätt. Jag hade gärna frågat om det finns en liknade bok i frankrike. Men eftersom jag inte pratar franska funkar det inte! Jag har sökt på näten men hittar bara hobby böker om husbygge. Jag vill ha hela paktet! Jag vet att det finns även digitala böcker nu mera. Men som sagt priset är inget problem. Om någon vet nått är jag tacksam. Mvh John-Erik
 
Kolla efter Bygg Ama!
 
Jag har ama hus hemma och den tycker jag inte du ska köpa. Den används mer till om man söker efter tex nån detalj eller regler mm. Det står alltså inte hur man bygger hus direkt. Tror nog den bygga hus boken låter vettig. Sen vet jag inte när man bygger hus utomlands där det är andra byggregler. Borde finnas typ Boverket i Frankrike som man får kolla med.
 
Tackar. Jag får kolla igenom dessa! Vad jag har sett när jag har jobbat här är att alla reglar o stommar är på tok för stora. Det finns inget som hindrar fukt. Det är lite på att "hålla" ute vatten. Bad rummerna här är ett skämt när det gäller fukt och våt zoner. Det finns regler men det verkar som om ingen följer dem. Därför vill jag bygga själv! Tack för all hjälp. Jag kanske frågar igen efter lite hjälp. Dem bygger så mycket med sten o tegel. Som jag inte är van med. ^^
 
Som sagt är det AMA HUS/Mark du är ute efter och ja, de är rätt dyra. Dock visar de ju inte dig i detalj hur du bygger ett hus. I så fall är det bättre med en bok med mer praktisk inriktning.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vad tror du om den här?

[bild]

[länk]
Jag har den boken sedan någon vecka. Helt suverän då den är helt nyskriven och därmed innehåller moderna lösningar när det kommer till att bygga välisolerat och fuktsäkert.
 
S
man får kolla till exempel boverkets byggregler.
AMA är ett referensverk att använda vid upprättande av beskrivningar och utförande av husbyggnadsarbeten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.