Jag håller på och bygger altan hemma. Jag kommer bygga en trädäck och skulle behöva hyra en markvibrator för att packa gruset/makadam. Var kan man hyra en sån och vet någon vad det kostar per dag? Altanen är 30m2
 
Cramo, Ramirent eller lokala uthyrningsfirmor. Kostar allt från 100-400 kr/dag beroende på storlek och modell.
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Tänk på att inte ta för liten. Det behövs släpkärra för att få hem den också.
 
Vi hyrde en som gick in i bakluckan på en cheva captiva, den var bara att lyfta i och ur 2 personer.
 
Tänk på att inte ta för stor. Den ska upp och ner från släpkärran också.


:)

250kg fixar man med lite list och ett par medhjälpare.
 
Ja, men det finns typ 50-kilos att hyra då kan man lika gärna stampa lite med foten.
 
Japp, så är det.

Jag har försökt hyra padda samtidigt som jag hyrt minigrävare, då slipper man kämpa så förbaskat när dom ska av och på släpet.Men, 200-250 kg funkar bra och går faktiskt att få av och på för handkraft. Eller så tar man hemkörning om man inte är snål som jag.
 
  • Gilla
Kurtkarlviktortomas
  • Laddar…
De slår ju lika djupt, bara att man behöver gå längre strecka (pga mindre yta) med en mindre markvib.
 
Nä, en tyngre maskin paddar djupare. Lättaste tar bara 15cm men dom tunga går upp till 40cm.
 
10cm per hundra kilo brukar man grovräkna med.

Sist jag paddade bergkross använde jag en 250kg dieselpadda med fram/bakåtfunktion. Den var riktigt trevlig och slog hårt som fan:

IMG_1596.jpg

Denna lillplutt packar bara några centimeter.....:

IMG_3103.jpg

Bra för småjobb, tunna lager stenmjöl etc. Oduglig för 20cm bergkross....
 
Ja, ni har nog rätt.

http://www.hyresbutiken.se/blog
Finns en tabell där, men om man jämför början på intervallen på de lätta maskinerna mot slutet av intervallen på de tyngre så...
 
Ja, om man jämför så slår den tyngsta vibroplattan dubbelt så djupt som den lättaste. Snålar du på paddan sår är risken att du får göra om jobbet nästa år pga sättningar
Det, är tråkigt.
 
Jag har en padda på dryga 100 pannor och har paddat alla möjliga fraktioner med den. Men jag brukar alltid fylla i tjocklek vad den pallar och sen padda flera gånger, fylla på lika mycket igen och padda osv. Blir stenhårt.
Finare fraktioner fixar du lätt med en lättare padda. Och kör man lager på lager blir det perfekt. Tar lite längre tid men skall du bara bygga altan och lite gångar så funkar en lätt padda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.