Bricco skrev:
Har inte Klippo flyttat sin produktion utomlands? Kanske också man börjat tumma på sitt eget rykte från forna dagar..
www.klippo.pl
 
Var härinne och läste igår inför ett köp av en Excellent SH, idag köpte jag den, kanonmaskin, mitt gräs var 1-1,5dm så jag höjde max och körde en vända, sen gick jag ner till den höjden jag vill ha och körde en gång till, tog inte ens bort den där väggen i bak. Allt gick snabbt och smidigt och jag är glad att jag köpte en Klippo, jag är så otroligt nöjd. Passade även på att fråga han i butiken om det där med varvtalet, han kunde höja om det behövdes, men jag kan intyga att det inte behövs, orkade den min gräsmatta så lär den orka alla som inte har en halv meter gräs, lättstartad var den med, OM man slår på soppakranen! ;)
 
Kul xdigger! Det låter som att du fick en korrekt inställd maskin och "slapp" fördjupa dig i Hondamotorns uppbyggnad;)

Häromdagen *klippte jag dryga meterhögt gräs med min, fast då plockade jag bort mulcherinsatsen samt den lilla crosscut-kniven och flyttade på fjädern för varvtalet. Det gick sådär och jag fick t o m motorn att stanna vid ett tillfälle pga belastningen. En röjsåg eller slåtterbalk hade varit lämpligare -men gräset vart kort iaf.

*(ömsom klippte-välte/tryckte ner)
 
Joo, det borde dom vara för dom pengarna.. ;) Därför jag köpte dyr finklippare, just för att jag inte har tid/lust att skruva gräsklippare. Enda gången den stannade var när jag körde på lägsta läget direkt.. ;) Tycker honda motorn verkar vara bra, jäkligt lättstartad i alla fall. Jag är mycket nöjd, det gick duktigt fort att klippa gräsmattan med min nya klippo, gled runt med mina peltor radiokåpor och myste.

Farsan har en Klippo med Briggs & Stratton och han har problem med att om den stannar så är det lögn i helsike att få igång den, dock borde han kanske höra med återförsäljaren om det, men han har nog struntat i det!

Hehe, halvmeterlångt är kanske lite för mycket, som sagt, röjsåg.. :)
 
Själv måste jag säga att jag är grymt besviken på konstruktionen med drivningen... Har ju haft problem med att den låste framhjulen när jag kopplar ur drivningen. Första gången lämnade jag in den till verkstaden. Andra gången tittade jag på det själv. När drivningen kopplas ur så är det en liten fjäder som håller drivremmen slak genom att trycka på den ovanifrån. Den fjädern verkar ha en tendens att hoppa under remmen istället. Det finns nämligen ingenting som hindrar fjädern från att hoppa loss...
 
Skumt... Tycker dom verkar så välbyggda, har dock inte kollat på drivningen heller...
 
Jag är jättenöjd med klipparen som sådan men med den drivningen känner jag att jag kunde ha hoppat över den och njutit av en helt problemfri klippare... Alltså en Klippo Excellent H. Känns som att dom sista 1600:- kunde jag ha haft roligare för. En ny sticksåg t ex ;) Det är nämligen mitt andra irritationsobjekt just nu :)
 
Jag vill gärna ha drivningen, jag har puttat en kärvande stiga med vandrande varvtal lite för länge.. ;) Jag gillar hur som helst att köpa kvalitetsmaskiner, har dock märkt att på mindre orter finns det återförsäljare som har gamla produkter hemma som dom säljer till fullpris, tex. 2-3år gamla klippo(aldrig använda). Jag förväntar mig en "helt" ny när jag ska lägga så mycket pengar, vill inte ha en gammal dammig grunka som stått som hyllvärmare i flera år, då vill jag ha maskinen billigare! Var också och kollade på en honda, jag frågade butiksbiträdet lite skämtsamt när hon visade den, jaha är den ny?(trodde den var inne på service) ;) Den var skitig och hade samlat damm sen 2009, sen försökte dom kränga på mig stiga och den vill jag inte ens titta på.. Jag kanske är kräsen, men nytt är nytt! :)
 
Jag är nog precis som du i det fallet... Bor inte i någon liten stad och min klippare plockades upp och gjordes iordning när jag köpte den så den är helt ny... Skruva du upp skruvarna till skyddskåpan vid drivningen och titta... Skrattretande hur den lilla fjädern sitter :)
 
Hehe, jag bor inte heller i tokliten stad, men är resande i jobbet och åkte förbi några trädgårdsaffärer på vägen för att se hur klippona såg ut, har en bekant som jobbar på en bra butik här i stan och min klippare kom in för någon vecka sedan och är en 2012 enligt serienummret.. :D

Skruvar på det om jag får bekymmer, annars kommer jag bara klippa gräset och lyssna på musik med den! :)
 
Nya Klippo Pro 21 tycks ha fått Husqvarnas drivning:
klippo-pro-21-sh-c07cde5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


61934152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • klippo-pro-19-sh-41fb31b6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var nära jag köpte en sån, men i affären tyckte dom det var onödigt!

Den ser fin ut dock!
 
Tycker jag med, fast den är ju inte Klippo-röd förstås... :p

F ö funderar jag på om det går att montera på sidoskydden från Pro-modellen på en vanlig Excellent, dessa skulle kosta ~350:- och känns ganska vettiga (skyddar mot stenskott samt skrapmärken på kåpan).
 
Tror att det är ett helt annat chassi, så frågan om det är möjligt, annars boka till några rostfria plattjärn och skruva fast kanske kan vara en idé? Jag har inget behov av sidoskydd, klippte i gräset nära gruskanten och jag sköt inga stenar alls.. ;)
 
Pratade med försäljaren som sålde min klippo till mig idag. Mina vajrar har blivit ordentligt skadade i höljet av ett buntband, han menade att dom hade haft för hårt material i höljet till vajrarna, finns nya att hämta på garanti på måndag hur som helst, och ni som har problem med drivningen så finns det en servicebulletin på detta och det är bara att lämna in klipparen så uppdaterar dom drivningen så blir denna bättre också, jag skulle få denna förbättring till min på garanti även om jag inte haft några problem, mest för att slippa bekymren. Annars är jag nöjd med min klippare, dock blivit lite trögt att få igång den, krävs några ryck innan den går igång, ska ut nu och kolla gasvajern att den drar redigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.