Tjena.

Jag har levt rövare i källaren och rivit ut gamla avloppet. Vi lade ner nya rör och gjöt igen plattan. Nu till frågan:
Hur får vi plattan jämn(are)?

Dels blev gjutingen ojämn pga olika omständigheter (gammal platta som hade ett gjutet fall mot en brunn vi tog bort samt egen orutin vid gjutningen mm mm) så vi har funderat på att slipa plattan och därefter lägga en flytspackelyta. Är detta rätt sätt att göra?

Ska man kanske lägga flytspacklet direkt på befintlig platta - låter ologiskt då den är målad på sina ställen (=dålig vidhäftning kanske)?

Har hört något om gjuthinna - att plattan måste slipas innan en topp kan läggas ovanpå. Hur länge ska man vänta innan man slipar isåfall?

Kan JAG slipa? Har sett att maskinuthyrare har betongslipar - är det en sån jag ska hyra?


Frågorna är många och de flyger runt i huvudet.

Hilfe...

 
Jag anser att du primar golvet för vidhäftningens skull och sen flyter. Hör med en fackhandel vilka material du ska använda. Slipning låter överflödigt. Har du färg som flagnar eller sitter löst så ta bort det värsta med en spackelspade eller liknande. Hinnan du pratar om behöver man slipa bort från nygjutna ytor om du ska måla eller dammbinda direkt på.
 
Tackar för svaret.

Det stämde dessutom väl överens med vad en bekant sade.

Vi kommer nog dela in golvet i rumszoner och lägga en flytspackelmacka i varje del. Skarvarna får bli där väggarna sedan skall stå.

 
Hänger på denna tråd...

Har ett grymt ojämt garagegolv - upp till 4 cm i höjdskillnader. Kan man utjämna detta med flytspackel, eller måste man slipa bort de värsta ojämnheterna först? Vad är max/min tjocklek för flytspackel?

En anna fundering gäller hur det håller för frost då dett även gäller vid porten?
 
med flytspackel kan man gjuta några centimeter - sen tror jag risken för sprickbildning och sättningsgropar är för stor.

Grejen är ju att man tillför stora mängder vätska i betongen, och när den dunstar så får det inte vara för tjockt från början.

tror det finns lite info på optiroc:s websajt:
www.optiroc.se
 
Glasfiberarmerat flytspackel klarar ganska tjocka kakor. Hör med fackhandeln. Ett tips annars är att man först grovspacklar de värsta svackorna med tex betongspackel. Flytspackel kostar ju trots allt lite grand....
 
Förresten cnyb, lägg in lite armering om du har stora svackor, typ rotnät. Får du i det vid porten så bör du klara dig. Byt annars gummit under porten om det drar för mycket kalluft.
 
Tack!

Förslag på betongspackel?
Skall man ha på primer för det också?

Jag tänker mig att man skall göra så här;
1: Primer
2: Betongspackel (armerat) för att få golvet 'nästan bra'
3: Primer igen
4: Flytspackel över hela ytan för finnish
5: Måla med siliconfärg för att ytan skall tåla dubbdäck

Låter detta bra?
 
Kan man inte gjuta på ett nytt lager med pigmenterad betong, så får du yta och färg samtidigt!
Hör med någon betongleverantör!
 
Nu vet jag hur man jämnar ut ett risigt gjutet betonggolv. Skarvarna och smärre ojämnheter "fräste" vi ner med en nice hyrmaskin från Cramo. Ser ut som en vinkelslip, fast istället för kapskivan var det tre hårdmetallhjul som snurrade runt. Variabel hastighet och dammsugaranslutning underlättade arbetet.

På lägsta hastighet funkade den även bra att ta bort puts på betongväggarna.

Även som färgborttagningsmaskin på golvet gjorde den sitt jobb.

Golvets större ojämnheter såsom bakfall åtgärdar vi med flytspackel.


Om ni är nyfikna på hur maskinen ser ut - kolla dagboken, juni, midsommar
http://hem.spray.se/fasting65
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.