Hjälp.

Idag när jag kom ut till mitt husbygge såg jag att det hade bildats kondens på ovansidan av diffusionsplasten i farstun:(

Vad kan det bero på?

Jag har varit noga med plasten och tejpat alla skarvar.

Taket är ett pulpettak med konstruktionen inifrån sett.

28x70 Gles
Plast
260mm isolering
25mm luftspalt
Råspont
Underlagspapp
Falsat tak
 
Antar att du menar kondens på isoleringssidan av plasten. Tyder på att det är kallare i huset än i isoleringen. Inte slagit på någon värme än? Kan bli såhär den här tiden på året då solen ligger på och det är kallt inomhus. Byggfukt kan bidra också.
 
Har bara haft lite byggvärme cirka 10grader nu i vinter.
Har inte sett någon kondens fören nu till påsk när det vart varmare ute.
Taket är mot söder så det blir nog varmt.
Tror du att det ordnar upp sig när man får på riktig värma och ventilation eller borde man vidta några återgärder?
 
Jag skulle inte vara orolig. En sån här konstruktion är gjord för att det ska vara varmare på insidan. Om det är tvärtom så kan man få kondens på fel sida av plasten. Just därför brukar man inte rekommendera plast i ouppvärmda byggnader.

Möjligtvis är det lite förvånande att den varma luften kommer ner genom isoleringen och kan kondensera på plasten. Tänker att värmen borde isoleras bort även åt det hållet. Men på en södersida med gassande sol och plåttak kan vinden (en luftspalt här bara antar jag) bli tokigt varm så det kanske inte är så konstigt.
 
Har satt en byggfläkt i farstun och börjar se att kondensen torkar upp.
Så det är nog precis som du säger att det var mycket kallare på insidan nu när vårsolen värmer.
Tack så mycket för din förklaring vart lite orolig att någonting var fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.