Jag har på känn att svaret blir negativt, men frågar i alla fall...

Har en större loge med diverse utrymmen, bland annat ett vagnslider som är ungefär 150-180 kvadratmeter, med jordgolv. Nu har jag släpkärror, åkgräsklippare och en massa bråte där inne men skulle vilja använda en del av utrymmet som kallgarage. Problemet är att det dammar så förbaskat, så om man ställer in bilen nytvättad på kvällen ser den för jävlig ut på morgonen.

Bygga enkla oisolerade innerväggar är ingen match, inte heller att regla upp och gipsa ett undertak eller att byta portar. Men det känns som ett tungt projekt både arbetsmässigt och ekonomiskt att gräva ur och gjuta platta inne i lokalen. Samtidigt måste ju något göras åt golvet.

Vad har jag för alternativ?
Har jag ens några alternativ..? :confused:
 
Plankgolv, som man hade förr.

Men det kanske går på ett ut med en betongplatta rent ekonomiskt, jag har inte räknat på det...
 
JOW skrev:
Plankgolv, som man hade förr.

Men det kanske går på ett ut med en betongplatta rent ekonomiskt, jag har inte räknat på det...
Det är ju definitivt enklare, men frågan är hur länge det överlever med markfukten.
 
Markduk, sen grus ovanpå. Om du packar gruset med en padda borde det kunna bli hyfsat stabilt också.

Har inte testat själv, men det borde funka.
 
pelpet skrev:
Markduk, sen grus ovanpå. Om du packar gruset med en padda borde det kunna bli hyfsat stabilt också.

Har inte testat själv, men det borde funka.
Då borde man ju rimligen kunna lägga betongplattor på det? Brukar ju gå att hitta billigt begagnat...
 
Makadam, t.ex, 16-32 under (dränerar).
Bärlager/slitlager ovanpå det, t.ex. 0-32 eller 0-16 som håller ihop sig, blir inte spår när du kör/svänger i det.

Båda vibbas/packas ihop.
 
Kan det kanske fungera att vattna med saltvatten, som man gör på grusvägar, så att det blir en hård och dammfri yta?
 
Asfalt är ju ett alternativ...vad det kostar vete tusan.
 
verktygsgurun skrev:
Asfalt är ju ett alternativ...vad det kostar vete tusan.
Realistiska alternativ, kanske jag borde skrivit.

Ingen som har synpunkter på betongplattor med medföljande underarbete?
 
Makadam och bärager håller, ska du ha nåt uppepå blir det iaf samma under... Förutom om du gjuter betong, då behövs inget bär/slit-lager.
 
Allt beror ju på vilka krav du har.
Om du som jag förstår endast vill kunna ställa undan bil/fordon dammfritt i ett kallgarage, så går betongplattor/marksten utmärkt. Då jag gissar att finish och utförande inte heller är kritiskt, så anser jag att det räcker med ett tunt lager sättsand, (endast för att jämna av ytan och få något att sätta betongplattor/marksten i).
Gamla logar har stått till sig och brukar så vitt jag vet inte ha problem med dränering el bärighet, och skulle det bli lite nedkört i hjulspåren så gör det kanske inte så mycket. Dessutom är det lätt att korrigera med betongplattor/marksten om det är nödvändigt.

Så hade jag gjort iaf.

Ännu enklare är att lägga singel el makadam el likn. Det bör eliminera dammandet från marken i vart fall.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Allt beror ju på vilka krav du har.
Om du som jag förstår endast vill kunna ställa undan bil/fordon dammfritt i ett kallgarage, så går betongplattor/marksten utmärkt. Då jag gissar att finish och utförande inte heller är kritiskt, så anser jag att det räcker med ett tunt lager sättsand, (endast för att jämna av ytan och få något att sätta betongplattor/marksten i).
Gamla logar har stått till sig och brukar så vitt jag vet inte ha problem med dränering el bärighet, och skulle det bli lite nedkört i hjulspåren så gör det kanske inte så mycket. Dessutom är det lätt att korrigera med betongplattor/marksten om det är nödvändigt.

Så hade jag gjort iaf.

Ännu enklare är att lägga singel el makadam el likn. Det bör eliminera dammandet från marken i vart fall.
Du har förstått precis rätt. Det ska nog mest ses som en parkeringsplats under tak, och relativt dammfritt är viktigast.
Jag får ge mig ut och jaga betongplattor. Någon som råkar ha ett parti över? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.