Hej.
Jag och min sambo har nu hittat en tomt vi har fastnat för.
Vi har haft inledande samtal med ägaren av tomten som inte var främmande att sälja den till oss.
Har gått igenom vilka avgifter som kan tillkomma.
Enligt säljaren så är inte avgiften för VA betald utan rekommenderade mig att ta kontakt med kommunen för att se vad den avgiften skulle hamna på.
När jag pratar med kommunen så säger dom att avgiften för tomten redan är betald av nuvarande ägare.
Min fråga är nu. när och om säljaren kommer på att han har betalat avgiften.
Kan han komma och kräva den av oss efter köpet är genomfört?

Tacksam för svar.
 
Om ni inte nämner detta i kontraktet så nej. Däremot kan ni ju inte ljuga för säljaren och säga att avgiften inte var betald. En annan fråga är ju vad ni kommer undan med rent juridiskt samt vad ni vill ha för typ av relation till markägaren. En rimlig deal kan kanske vara att dela på kostnaden. D.v.s. om det nu kostar ca 140' för inkoppling och denna redan är betald så kan man lägga på 140/2=70' på priset eller liknande.
 
Svårt för säljaren att kräva tillbaks juridiskt om han säljer tomten utan att det står något på kontraktet. Helt och hållet upp till dig och ditt samvete.
 
Intressant fall! Vanligen brukar "undersökningsplikten" vara något man får påminna köparen om. ;)
 
Det kan ju vara kommunen som strulat till det också.
 
Största risken i sammanhanget är nog att säljaren har rätt och att kommunen så småningom upptäcker att dom har fel.

Kan man leva med det scenariot så är det bara att köpa. Kolla bara vad en nyanslutning kostar i området först.
 
Är tomten redan en egen fastighet, eller ska den styckas av? Är den fortfarande en del av ursprungsfastigheten kan det betyda att svaret var goddag yxskaft :)
 
Men det är väl en ickefråga...
Klart man alltid ska köra med öppna kort!
Saker och ting kommer och biter en i arselet till slut, om man inte kör fair...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Största risken i sammanhanget är nog att säljaren har rätt och att kommunen så småningom upptäcker att dom har fel.

Kan man leva med det scenariot så är det bara att köpa. Kolla bara vad en nyanslutning kostar i området först.
Be om en skriftlig uppgift från kommunen. Kan vara bra att ha om de skulle vilja ha betalt sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.