Det här blir minsann en newbiefråga, men jag är inte van att jobba med metall. Jag skall måla ett gammalt balkongräcke, svetsat av plattjärn och L-järn. Det är inte rostigt, så jag antar att det är eloxerat eller något liknande?

Men det har suttit uppe sedan 1973 och behöver i alla fall göras rent innan målning; hade det varit en mindre yta hade jag tagit stålborsten, men eftersom jag är lite lat vill jag gärna sätta något i borrmaskinen/skruvdragaren eller rondellen (115mm) och trycka på knappen. :) Excenterslipen känns inte aktuell eftersom det är så mycket vinklar och vrår.

Vad skall jag ha för pryl då?
 
Har du en bild på räcket? När du skriver eloxerat antar jag att du tänker på varmförzinkning? Om det stämmer skulle jag vara försiktig med allt vad aggressiva slipverktyg heter eftersom du då slipar bort det skyddande lagret zink.
 
Låter som galvat och det ska du inte slipa alls på, ta ett bra rengöringsmedel och en högtryckstvätt.
 
Tack för råden - det var kloka tankar. Har tyvärr ingen högtryckstvätt, men nog borde man väl kunna ha t.ex. en sån där slippryl med "lappar" fästa i centrumaxeln till t.ex. rondell eller borrmaskin? Med rätt slippapper förstås. Eller?
 
A
OM det är galvat ska du inte ha nåt slipande material överhuvudtaget, så fort du börjar slipa i det försämrar eller tar du bort det bra rostskyddet som galven ger. Färg fäster lite halvdant däremot på gammal galvad metall, rengör med thinner/förtunning och måla sedan.
 
Precis som tidigare skribenter skrivit så ska du absolut inte slipa en galvad yta innan målning. Inte bara av anledningen att du riskerar att slipa bort det skyddande lagret av zink utan för att en galvad yta är svår att få färgen att fästa på.
Om man ska måla en ny oxidfri galv så måste man syra beta ytan alternativt låta den oxidera i luften 2-3 år innan man kan måla den.
Även om du nu bara slipar lite lätt så kommer du att ta bort oxidskiktet och får en ren oxidfri galvad yta och måste således antingen syra beta eller vänta ytterligare ett par år innan målning.

Du ska enbart tvätta räcket rent med vatten och tvättmedel samt skölja det. Och sen låta det torka väl innan du målar.

Men se upp så att du sen använder färg som är avsedd för galvad metall och ta inte en billig skitfärg för då flagnar det ganska snabbt.
 
Tack för råden - det blev skurborste och såptvätt följt av två färgstrykningar kompletterat med duttningar på ett par ställen. Det ser bra ut så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.