Installation av jord- eller luft/vattenvärmepump verka kosta 100-160.000 kr.
Om man tillåter sig att investera lika mycket i solvärme med flera ack.tankar, skulle det inte kunna vara ett fullgott alternativ. Solvärmen har dessutom längre livstid, är billigare att underhålla och drar nästan ingen el.

Har någon av er ett "överdimensionerat" solsystem?
 
Oavsett om du överdimensionerar lär du i princip inte få ut en gnutta under december och januari. Det taskiga är att det ofta är kyligt då. Vad ska du ha under den tiden, tänkte du? Elpanna?
 
Ahhh...hur länge klarar man sig med ack/ackar för typ 75 000:- :D

Har på jobbet en ack på 3000m3 (10 mille med vvx för effekt på 25MW styr pumpar och annat :surprised:) Vi har bytt vvx under sommaren och tempen har sjunkit från 93 till 82 grader i de skikt som var laddade(mätning varje meter, 40m hög tank :cool:)
 
apersson850
Ja, t.ex. elpanna som står på standby och toppar upp vid behov. Men de som har ved kan ju köra det. Min fundering var att man kanske kommer ner i samma besparing med överdimensionerad sol som med värmepump utslaget på hela året.

Jag har inte räknat på det men tänkte att någon här kunde veta.

Känner en person som installerat luft/vatten värmepump och är frustrerad över att fortfarande vara så elberoende och utelämnad till en icke fungerande marknad. Han överväger att lägga in pelletspanna nu.
 
Jag vet inte heller. Men jag har mina funderingar.
Idag, till exempel, när jag kom hem från jobbet, var det fortfarande några timmar dagsljus kvar. Men regnet gjorde att solfångarna var 35°C, med pumpen stillastående. Alltså blev det inte varmare än så, och det hade det ju inte blivit om jag så hade haft 100 paneler (inte tre, som jag har), för det fanns ju ingen belastning, mer än vad det svalnar genom isoleringen. Alltså hade jag inte fått ut något oavsett hur många paneler jag hade hängt upp.
Mitt tak har plats för två paneler till, sen blir det inte mer (om jag inte ska ha två rader, men då blir det nya bekymmer med rördragningen. Dessutom ska man ju ha plats att stoppa in värmen någonstans, mellan varven. En 40 meter hög tank låter ju bra, men det kostar 60000 kronor bara att köpa vattnet till att fylla den med. Dessutom skulle den se ganska märklig ut, på (snarare än i) mitt hus.

Lagringen till sämre dagar ser jag alltså som det största problemet, i en anläggning i en villa. Man kan isolera mer än vad jag gjort, men det behövs lite läckvärme i min källare, så då hade jag fått ta ut värme på annat sätt, och resultatet blivit detsamma, bara på ett mer komplicerat sätt.

När det inte räcker till med solen hyvar jag in lite vedpinnar. Denna sommaren har jag mest eldat upp bark, som trillade av när veden hanterades. Det har blivit 2-4 gånger per månad.
 
Det är ju en kanon bra tanke. Tror inte den går ända hem dock men tänk efte. Hur dyrt kan det vara att bygga en tank på 30 kbm nersänkt i marken och isolerad med 500 mm frigolit. typ 5x3x2m antingen gjuta en i en form och sen svetsa med tunnplåt eller bara gjuta. ett lock på och sen isolera och täta.
Det borde räcka en bra bit in i dec beroende på husete energibehov.
Gör du allt jobb själv borde det kunna stanna vid en si sådär. 25 000
Betogn 10 cm tjockt 6 kbm ungefär 7000 spänn.
Plåt samt en svetsare. ca 10 0000
Grävarbete ca 3000
ev sand för ifyllnad 2000
rörmockare 3000

Det är klart att det betalar sig inte första året :D men säkert innan hammarby vinner allsvenskan ;D
 
Sen tillkommer ju utbyggnaden av solkraft till, glömde det.
säg 60 papp till så har du en investering i bergvärme storlek.
 
Så länge världen inte kokar torrt på idéer är det kul att leva!
 
Nu när vi ska utrota vårt oljeberoende finns säkert begagnade oljetankar att tillgå. Vanliga storlekar är väl 3-5 kbm (farmartankar?). Sådana kan man säkert få för en spottstyver. Jag har själv en på 5 kbm som är sanerad och väntar på ett bättre öde. Saneringskillarna sa att andrahandsvärdet är i princip skrotvärdet. Men hur får man en sådan tank (eller flera) att smälta in i omgivningen?

Optimalt är väl annars en stående tank som är hög eller flera tankar - för att kunna hantera skiktningen. Men det kan man kanske bortse från om kostnaden för tanken kostar vad isoleringen kostar.
 
polanders skrev:
Hur dyrt kan det vara att bygga en tank på 30 kbm nersänkt i marken och isolerad med 500 mm frigolit.  typ 5x3x2m antingen gjuta en i en form och sen svetsa med tunnplåt eller bara gjuta. ett lock på och sen isolera och täta.
Kanske höra med dorocell om dom kan göra en jätte acktank.. ;)
http://www.dorotherm.se/scripts/main_frameset.asp

Deras friggolit block kostar ca 500:-/m2 inkl armering o betong men är då bara 15 cm friggolit o 15 betong men dom håller på att ta fram ett som är 20 cm friggolit..
Dom får väl göra ett verktyg för 70 cm isolering.. ;)
 
Ska man ha tanken trycksatt är en oljetank i behov av ett massivt föstärkningsarbete. Annars blir den som en uppblåst ballong. Åtminstone så länge den är hel.

Allvarligt talat så kan jag inte tänka mig att man kan få någon som helst slags lönsamhet i det här, om man inte slår ihop en sån monsteranläggning till några stycken hushåll, och då installerar värmekällor, av vilka slag som nu passar, i dimension därefter.

Tror jag har sett den lösningen redan, förresten. Kallades visst fjärrvärme...
 
apersson850 skrev:
Ska man ha tanken trycksatt är en oljetank i behov av ett massivt föstärkningsarbete. Annars blir den som en uppblåst ballong.
Nä, varför ska man trycksätta tanken? Man kör den i ett öppet system och tar ut värmen via en värmeväxlare. Tanken kan ha ett expansionskärl (öppet) el. dyl. så att den ständigt är helt vattenfylld så lever den kanske lite längre.

Ett alternativ till allt detta kan vara att använda en överdimensionerad luftsolfångare. Per investerad krona borde detta vara ett oslagbart alternativ. Nackdelen är förstås att man får klara (de kalla) nätterna på annat sätt. Kan man värma golvet eller tunga väggar men varmluft så går det ju lite bättre.
 
Men då måste du ladda via värmeväxlare också, eller hur? Krånglar till det en del att få en vettig skiktning i tanken, eller så måste du värma alltihop för att få en vettig temperatur. Att man skulle kunna ladda den på sommaren och köra till nästa sommar tror jag inte riktigt på...
 
apersson850 skrev:
Men då måste du ladda via värmeväxlare också, eller hur?
Du kan det här säkert mycket bättre än jag men varför måste du ladda med värmeväxlare? Om du kör tank och solfångare i ett öppet system och uttaget via värmeväxlare i ett slutet system, vad skulle problemet vara?
 
Allvarligt talat så kan jag inte tänka mig att man kan få någon som helst slags lönsamhet i det här, om man inte slår ihop en sån monsteranläggning till några stycken hushåll, och då installerar värmekällor, av vilka slag som nu passar, i dimension därefter.
Nej det stämmer nog tyvärr. Räknade lite idag på det och fick fram att 30 kbm vatten värmt 75 grader innehåller energi motsvarnde 4000 Mvh. Av dessa kan du kanske utnyttja drygt hälften dvs då vattnet når ca 40 grader. Därefter är det svårt att få ut någon vidare energi av det. Iof sig kan man värme vattnet till 95 grader och få ut lite mer. Säg att besparingen är 2-3000 kr på ett år så inser man att intjäningstiden blir lååååång.
Jag kollade på boverkets hemsida och såg att de söker pilotprojekt för att minska energinberoendet. De ger bidrag för sådana projekt. Tänkte höra mig för lite grann.
Är det så att man kan använda gamla oljetankar så blir det ju ganska billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.