Hej!

Är i stånd att acceptera offerter / skriva avtal med entreprenörer till nybygge. Varje entreprenad upphandlas för sig (grund, murning, el osv).

Ett par av entreprenörerna har krav om att kunna påbörja arbetet ett visst datum för att det ska fungera i deras tidsplan.

Hur reglerar jag risken att de inte kan starta som planerat? I ABS 09 hittar jag bara viten om entreprenören inte är färdig i tid. Men orsaken till förseningen kan ju vara att han inte kan påbörja enligt plan.

Konkret handlar det om att jag har en osäkerhet om när mitt startbesked blir beviljat. Uppstår det frågetecken på det tekniska samrådet antar jag att det lätt kan gå ett antal veckor till innan startbesked kan ges.
 
Kanske spara att skriva avtal tills du vet när du får starta och tänk på att vid delad entreprenad är det den samordningsansvarige som måste se till att "alla" blir färdiga i tid så att "alla" kan fortsätta med nästa moment. Blir en i kedjan hindrad/försenad drabbar det ofta hela bygget och det är oerhört svårt att jobba ikapp. Alla har troligtvis fler projekt som har sina tidplaner, så lägg in mycket "luft" i tidplanen så kanske den håller.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är jag själv som är samordningsansvarig på de två första entreprenaderna. Efter dessa finns det gott om tid att planera och min ansvariga snickare tar över som byggledare/samordnare. Jag har 5 veckor efter samrådet att få plattan gjuten och klar för murning. Det borde vara tillräckligt, men man vet ju aldrig hur kommunen resonerar. Ska höra med dem direkt efter påsk.


Jag hittar bara detta stycket:

"Entreprenören har rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan."

Det tolkar jag som att det 'enda' som händer är att det blir försenat. Inga viten eller liknande för någon part.
 
Som sagt sälj inte skinnet fören björnen är skjuten.
Konkret preliminär boka men inte mer. Drar det ut på tiden så kan det bli tal om kontraktsbrott från din sida, det kan bli mycket kostsamt om inte entreprenörerna kan börja enligt plan.
 
Den punkten är öppen för tolkning till vad som helst, kan betyda att om grävmaskinen går sönder så slipper han vite, det är en tolkningsfråga, så som jag ser det.
 
Jag satt i samma sits och förklarade läget för alla parter. Alla var förstående och hade inga krav på annat än att vi skulle hålla dem uppdaterade.
 
Om dina entreprenörer säger så, då kan det betyda att de inte kan göra ditt jobb överhuvudtaget, om startdatum missas. Om entreprenören är uppbokad ex. 18 mån. frammåt, så vill du troligen inte vänta så länge.
 
Det är det som är nackdelen med att ha olika entreprenörer och själv ansvara för samordningen.

En entreprenör som inte har möjlighet att påbörjat det avtalade arbetet pga omständigheter dom inte själva kan påverka, har rimligen rätt att tacka nej till jobbet om dom inte kan påbörja och avsluta jobbet inom deras tidsram. Dom bedriver trots allt en affärsverksamhet.

Så skriv in i avtalet med respektive entreprenör att deras entreprenadtid är x antal veckor från det att du får startbesked och arbetet kan starta. Då har du fortfarande kvar möjligheten att avtala om vite vid försening, men är inte bunden vid ett specifikt startdatum eller slutdatum. Om startbesked inte beviljas så entreprenörens tidsram spricker, kan du skriva in in i avtalet att entreprenören har rätt att bryta avtalet och du har rätt att välja någon annan. Då är allt klart för att kunna börja men ingen av er är bundna av avtalet med risk för komplikationer / tvist om en tredje part strular. Sen är det bara att hålla alla informerade och hoppas att allt flyter på.
 
Det kan väl iofs. ändå bli problem. Antag att grundentreprenören väljer att hoppa av. pga försening med bygglovet, han saknar kapacitet att klara jobbet inom den stipulerade tiden. Men firman som skall montera huset på grunden kör på och vill starta på utsatt datum. Den avhoppade grundfirman kanske inte går att ersätta inom tidsramen överhuvudtaget. Då riskerar du att få betala stilleståndsersättning till de firmor som säger sig vilja köra trots det försenade bygglovet.
 
Det är bara att skriva samma förutsättningar för alla parter, tex om en entreprenör hoppar av efter det att x veckor har gått från utsatt startbeskedstid då äger alla parter rätt att häva avtal.
 
Jag löste det genom att prata med kommunen innan samrådet. Blev inga problem och startbesked beviljades samma dag som samrådet. Så nu drar det igång!


ABS 09 må ge mig som konsument ett utökat skydd, men den fungerar inte speciellt bra vid delad entreprenad. Jag har fortfarande risken som hempularen pratar om här ovan. Så länge entreprenörerna kan välja och vraka bland uppdragen är det mycket svårt för mig som konsument att komma med "underliga" villkor till deras nackdel. Då väljer de hellre ett annat uppdrag.


Jag har försökt få till en formulering i avtalen om att jag har rätt att säga upp dem vid bristfälligt utfört arbete. Jag kör på löpande räkning men bara att sluta betala hjälper mig inte. Enligt standard-avtalet kan entreprenören jobba på ändå.
 
Bristfälligt arbete är alldeles för vag formulering. Hur bedöms bristfälligheten?
 
Villa vista skrev:
Bristfälligt arbete är alldeles för vag formulering. Hur bedöms bristfälligheten?
Ja, den är vag. Men bättre än ingenting hoppas jag, som standard-avtalet är utformat. Man kunde ju önska att det var tydligare att enbart fackmannamässigt utförande ingår, speciellt som konsumenter sällan förstår att även slarviga jobb kan vara godkända. En stor punkt där förväntningarna skiljer sig mellan konsument och entreprenör!

Så här är den formulerad:

"..vid bristfälligt utfört arbete som ej kan förväntas godkännas vid slutbesiktning". Bedömningen sker av KA.

Utöver denna så har jag angett att arbetet ska utföras med "mycket god hantverks-skicklighet med estetiskt hög 'finish' som resultat".

Jag har alltså försökt tala om för entreprenören att jag önskar hög kvalité på utförandet och att han får de bästa förutsättningar med löpande räkning. Juridiskt har man ju inte så mycket att gå på, hamnar vi i tvist lär jag aldrig få den kvalitét jag önskar.

Vet inte riktigt hur man annars ska angripa det...
 
Gör klart med den du ska anlita att det är viktigare med kvalitet än kvantitet, det är nästan jämt där det brukar bli problem. Det när "utföraren" inte tror att kunden är villig att betala det lilla extra som hög kvalitet kostar, utan "utföraren" tror att det är standard så billigt som möjligt som gäller.
 
För en kontinuerlig dialog med samtliga inblandade....var övertydlig (så en 5åring förstår) med hur du vill att allt ska vara...även på detaljnivå om det är viktigt för dej.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.