Är mitt uppe i ett husköp där taket behöver bytas enligt besiktningsmannen. Det är mer eller mindre ett "måste" att det sker omgående. Det vi vet behöver bytas är tegelpannorna och takpappen. Själva "under/innertaket" i sig (takstolar, reglar mm) ska det inte vara något fel på.
Vi fick ett pris "mellan tummen och pekfingret" på 1000 kr/m2 för detta takbyte. Takytan är uppskattad till ca 150-165 m2 (det är en del vinklar pga tre mindre takkupor och sen är takvinkeln rätt brant så en byggnadsställning behövs).
Är verkligen 1000 kr/m2 (material + arbete) ett rimligt pris? Det lät väldigt dyrt tyckte jag?
Vi har inte bestämt om vi ska ha tegel, betong eller plåt på taket ännu.
Finns det någon annan här som nyss bytt liknande tak och har ett rimligt riktpris?
Vi bor i Sundsvallsområdet, så tips på takbytare där uppskattas.
 
Jag är på väg att byta mitt tak i helgen( papp, läkt, betongpannor).

Innan vi bestämde oss för att byta själva så tog jag in offert från ett par byggare. Vi har ett 1 plans hus med källare, 27 graders lutning och inga takkupor, ca 180m2 takyta. En offert hamnade på 50" och den andra på 45", arbete och material inkluderat.

Nu har vi köpt hem allt material själva och det kostade ca 25" inklusive hängrännor, pannor, papp, vindskivor osv.
 
Gripen: I vilken del av landet byter du?

Lycka till! :) :) :)
 
Jag byter i Småland, några mil från Jönköping.
Kanske billigare här då alla är så snåla :)
 
Gripen: Ok, jag tar kontakt.

Lycka till! :) :) :)
 
1000 spänn är på tok för dyrt. Spannet på takpannor ligger från 45 - 350 kr kvm, betong till glaserade. Plåttak ligger nog den övre regionen.
Till det kommer papp. Tror jag betalade 150 kr för 15m X0.75. alltså max 20 kr kvm.
Tegelläkt kan du räkna med ca 25 kr kvm (ca 5m/kvm X kr lm).
Ta du och och kör upp offerten du fick på lämpligt ställe på väl utvald person;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.