Hej!

Har sedan ca 5år tillbaks hyrt ett mindre hus. Nu vill hyresvärd sälja huset och frågar mig först eftersom jag bott här så pass länge.

Vad bör jag tänka på?

Byggt 1970.

Har varit lite sisådär med underhåll så uppfräschning behövs det är jag medveten om.

Byte av fjällpanel, vindskenor behövs.

Har upptäckt att vattnet har anmärkningar o har haft det under hela tiden jag bott här. Jag har inte vetat detta alltså.

Avlopp är till åren kommen (3kammarbrunn plus bädd).

Huset har osett marknadsvärderats av hyresvärd under tid jag bott här till 600.000kr

Behöver er hjälp!

Tack på förhand!
 
Tja, vad huset är värt kan vi ju inte veta.

Är det sjöutsikt, stor tomt, underbart vacker fruktträdgård osv.
Du får nog jämföra med vad liknande fastigheter på orten sålts för.
Och ta lite höjd för de brister du vet om, efter att ha bott länge i huset.

Sen skall du väl ha lite rabatt som köpare utan mäklarkostnader och andra krångligheter :)
 
Tackar för svar!

Ägaren vill ha 550.000kr med friskrivnings klausul som det ser ut nu. Förstår att ni inte kan veta värdet på huset.
Ska jag göra en besiktning, eller kolla upp nytt avlopp kostar, pris för att få tjänligt vatten, och sen ta ett ungefärligt pris därefter? Vad ska jag tänka på när ett eventuellt kontrakt skrives om det nu blir utan mäklare ochandra krångligheter som KnockOnWood säger?
 
O
Besiktningsman är alltid bra, men om du bott i huset ca 5år så kanske du redan känner till dess brister? Då kan du spara in de pengarna. Dock är det smart att ta reda på vad det kan kosta att åtgärda de fel du känner till.
Kanske kan vara värt att försöka få huset värderat?
Sedan kommer den viktigaste frågan... Vill du ha huset?
 
Tack Odjuret!

Vad kostar en värdering ungefär? Något jag bör tänka på där?
 
En sak du kanske bör fundera över är hurpass fart det är på marknaden i området. Om huset har ett såpass lågt värde så finns det risk att det är i ett område där hus kan vara svårsålda oavsett pris. Dvs. den dag du vill sälja kan det vara svårt att överhuvudtaget få huset sålt, även om du skulle acceptera en avsevärd förlust.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kolla Booli/Hemnet vad objekt i samma område och storlek verkar gå för. Prata med din bank om de har riktpriser för området så har du en ungefärlig uppskattning, de borde kunna göra detta gratis i samband med att du begär et llånelöfte. Kolla också så att du inte tvingas ansluta kommunalt VA,kan kosta mycket. Men ny brunn och 3-kammar + infiltration alt minireningsverk kostar också mycket typ 100k+. Vad är det för vatten, grävd brunn? Vad är det som är otjänligt, typ är det EHEC från bonnens läckande gödselsilo intill eller är det lite förhöjd järnhalt?

På ett hus för 600k har man inte mycket budget att renovera så jag säger som Odjuret - vill du verkligen bo där? Beskriv gärna områdets karaktär, är det ett område med barnfamiljer går det alltid att sälja men är det ett ensligt beläget ställe med2 mil till macken för att köpa mjälk hade jag tvekat. Trenden idag går snabbt mot att urbana lägen stiger och glesbygd blir osäljbart. Kurt Wallander tillhör en minoritet.
 
O
Tja oavsett om ett objekt är lättsålt eller inte... man kanske trivs, att bo långt ute i ödemarken... med flera mil till närmaste granne.... Även om inte jag skulle greja det... men så bor jag mitt i stan....:D
Men jag tycker att oavsett vad vi tycker om läge så är det viktiga om TS trivs där TS bor.
En korrekt värdering kostar säkert en slant, men man kan säkert få lite uppgifter från mäklare och internet.
Det bästa med hus försäljning är att det är lättare att få fram slutpriset. Men kan inte taxeringsvärdet avslöja nånting om husets värde? Även om taxeringsvärdet ska väl vara lite lägre än beräknat värde? men det kan ge en hint om värdet....
 
Tackarför dessa "fylliga" svar! Uppskattas!

Ska se om jag kan fylla i lite frågetecken.

Brunnen är grävd och det är Nitrat som är problemet här. Finns lantbruk i omgivningen. Är en djup brunn så ådern verkar gå upp ganska högt någonstans.

Jag trivs jättebra här. Fin blandad natur. Är på landet men har bara 4km in till "city" där man kan fixa det mesta som behövs.

Taxeringsvärdet är 270 000kr.
Tomt 1100m2
Hus 60m2
Biarea 23m2
 
Nitrat i vattnet är tydligen svårt att komma till rätta med.
Och det är väl tyvärr ett typiskt Skåne-problem.

Men
Hälsorisken med nitrat verkar vara liten och begränsad till det första barnaåret.
skriver de på
http://www.kristianstad.se/sv/Krist...t-VA/Brunnsvatten/Nitrat-nitrit-och-ammonium/
Det har visst något med njurarna att göra.

Men vem dricker vatten egentligen?
Jag tar en klunk om dagen när jag sköljer ner mina piller som jag tar för att inte gå bärsärk :p
 
scooter skrev:
Taxeringsvärdet är 270 000kr.
Tomt 1100m2
Hus 60m2
Biarea 23m2
Taxeringsvärdet brukar anses vara 75% av marknadsvärdet. Så i det fallet så är ett rimligt pris för huset 360'.

Förmodligen avspeglar inte taxeringsvärdet problemen med avloppet och vattnet. Anlägga nytt avlopp och borra en brunn kan gå på 100'-200'. Om du nu får anlägga nytt avlopp. Kolla med kommunen först.
 
Jag instämmer med Anders.

Taxeringsvärden sätts av skatteverket genom en beräkning av genomsnittspris vid försäljningar i området. De följer en ganska komplicerad beräkningsmodell där man tar hänsyn till skillnader i husstorlek, tomtsstorlek osv, och på det viset räknar fram ett marknadsvärde för huset. Det stämmer ofta förvånansvärt bra. Taxeringsvärdet sätts till 75% av det framräknade marknadsvärdet, för att minsak risken att någon skall få ett högre taxeringsvärde än faktiskt marknadsvärde (dvs. ingen skall behöva betala fastighetsskatt/avgift på mer än vad huset faktiskt är värt).

Efterssom skatteverkets beräkningar bygger på priser vid faktiska försäljningar ca 2 år bakåt i tiden, så stämmer värdet aldrig i hetare områden i storstäderna, där hinner priserna gå upp avsevärt mellan basen för beräkningen och när skatteverket utför sin beräkning. Utan här i Stockholm ex. så är det mer normalt att taxeringsvärdet är 50% av marknadsvärdet.

Men i områden med svag prisökning så bör taxeringsvärdet stämma rätt bra. Så 550 000 låter som ett överpris.
 
Riktigt många tack för era svar! Uppskattas väldigt mycket att ni tagit er tid att svara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.