Ett tips för er som haft mottagningsproblem med RFXLAN och/eller RFXtrx433 från RFXCOM:

Jag har haft lite problem med att få in alla signaler från mina Oregon 433MHz-sensorer samt NEXA-brytare och NEXA-sensorer. Mitt hus är ett 2-planshus med golvvärme på alla plan och är mer eller mindre som en Faradays bur pga Leca-block även i innerväggarna (!!) SAMT metall och betong mellan övre och nedre plan... Bra ur isoleringssynpunkt och rediga innerväggar att fästa tunga prylar men uruselt ur RF-synpunkt... :confused:

Jag kör med RFXLAN från RFXCOM och nu med liiiiite fetare antenner som jag testat med så har jag äntligen fått det att funka riktigt bra!

Kolla in bilden på den här låååånga 433MHz-antennen som funkar riktigt bra.

RFXLAN - testar en lååååång antenn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock så har jag valt en lite kortare variant som gör att jag kan ha min RFXLAN-burk på ett mer lämpligt ställe. Blev en sån här antenn som är perfekt avstämd för 433 MHz:

RFXLAN - en lite mer smidigare antenn som jag kan placera på lämpligt ställe utan att flytta RFX.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu har jag inga "issues" alls längre med vare sig mina NEXA-enheter eller Oregon-sensorer.
:D

Eftersom jag var tvungen att köpa fler än en av varje så har jag några över (och även kortare variant av de båda) så PMa mig om det är någon som vill köpa en av mina överblivna.
 
Jag har sett den där GP-antennen från Conrad men har dock inte testat den.

Ville inte riktigt ha en GP-antenn inomhus (he, snarare att det hade nog inte frugan tillåtit... :D )

GP-antennen från Conrad är dock inte speciellt lång med sina 46 cm. Den långa antennen som syns på bilden ovan är ju hela 70,3 cm lång... :)

Den jag har på den andra bilden ovan är 54 cm så egentligen är dom ju större än GP-antennen från Conrad.
 
Hej, jag körde GP-antennen till tellstick och nu till rfxtrx433, usb-versionen. Gjorde stor skillnad, framförallt på rfxtrx'en. Sällan täckningsproblem trots att antennen bor i källaren i ett tegelhus. Den är dock inget man vill ha synlig...
 
Hur mycket ska du ha för den kortare varianten inkl frakt?
 
433 MHz antennas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på alla 4 antennerna jag testat.

Alla har fungerat bra men den långa (ca 65.5 cm) har funkat klart bäst. Nackdelen med den är att den inte har något eget fäste som den andra antennen från vänster (ca 49.5 cm) och som den minsta antennen (ca 14.5 cm) har.

Jag själv valde att köra antenn nr 2 från vänster mest av praktiska skäl. Jag har dock upptäckt att just antennplaceringen inom SAMMA rum är extremt kritisk om man redan från början har en dålig signal.

Nu får jag dock in alla mina Oregonsensorer (även den långt bort i garaget, 20 meter bort) och den uppe på andra våningen på loftet. Då är mitt hus dessutom helt byggt med lecablock i väggarna (även innerväggarna) SAMT att det mellan markplanet och våningsplanet är METALL p g a att jag har vattenburen golvvärme även på övre planet (som man gjutit in i betong...). Snacka om att bo i en Fardays bur... :wow:

Jag får även in mina NEXA dörr- och rörelsesensorer från övre planet vilket jag inte fick in med originalantennen. Coolt! :D
 
Hej jag är intresserad av en antenn med bättre räckvidd. Hittar inte vart jag kan PMa dig dock :p
Vill inte att den ska vara för skrymmande bara. Vilken rekommenderar du?
/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.