peternicklas
Jag köpte en Netgear R7000 som jag är väldigt nöjd med. Mycket bra räckvid och vi har ett stort hus med 2 våningar och en källare med betongbjälklag vilket inte är några problem för den att skicka signal till.
 
magda136 skrev:
Är inte det standardfunktionalitet nu för tiden?

Hur är det med multiple SSID i routrar? Jag vill ha minst två separata nät (guest och privat). Och helst ett för tv:n att surfa via som ligger högst i QoS (om ni förstås vad jag menar....).
I ASUS RT-AC66U har man ett huvud SSID för 2,4 & ett för 5GHz bandet, sedan så kan man ha upp till tre SSID på vardera bandet som tex gästnätverk med eller utan koppling till huvudnätverken.
 
magda136 skrev:
Är inte det standardfunktionalitet nu för tiden?

Hur är det med multiple SSID i routrar? Jag vill ha minst två separata nät (guest och privat). Och helst ett för tv:n att surfa via som ligger högst i QoS (om ni förstås vad jag menar....).
Asus standard-firmware har gäst-wifi. Osäker om man kan köra fler ssid än så. Med ddwrt går det fint med flera.

Tror också att du behöver ddwrt el liknande för sip och qos.
 
MRK skrev:
Tja, ASUS RT-AC66U kostar ca 1300:- Skulle det vara så dyrt?
Denna kommer jag att köpa. Har haft en D-Link 655 flera år nu och den fungerade klockrent många år men nu på slutet har den strulat så nu har den gjort sitt.
Nästa blir som sagt Asus RT-AC66U. Kostar 1250:- på cdon (och Netonnet) och med fri frakt och 50 i namnsdagsrabatt så blir det 1200:-
 
BigR
Ja, om man vill byta fw till OpenWrt får man vänta ett tag på att Linksys/Belkin släpper sin utlovade drivrutin för Marwell chipset. Jag nöjer mig nog med proprietär fw.
 
Jag är mycket nöjd med min nya Asus n66u
 
Jag gick all-in och beställde en wrt1900ac. Nu inväntar jag leverans och installation av fiber inom ett par tre veckor...
 
Jag kan ge lite andra synpunkter. Jag kör två extra routrar som accesspunkter på tomten utöver den thompson som felia skickar ut.
Har en Netgear WNDR3700 (N600) och en Cisco Linksys EA6500 på nätverket och märker hur Netgear-routern klarar av att täcka ungefär hälften av tomten och ciscon börjar tappa bara man är strax utanför byggnaden. Detsamma gäller både 2,4 och 5 GHz på dem. (alla wifi-kanaler är givetvis kontrollerade och avstämda mot den enda nära granne jag har)
 
Bergling skrev:
Hur tekniskt bevandrad är du och/eller din bättre hälft? (Om sådan finnes) Nu har ju tyvärr priset stigit igen, men en HP N54 microserver med pfsense (eller annan brandvägg) och en accesspunkt från förslagsvis Unifi, ger en mycket kompetent lösning, men är ju inte lika enkelt som en allt-i-ett-box, även om det inte är så komplicerat att sätta ihop. Blir lite dyrare, men oerhört bra.
Eftersom det gick år skogen med WRT1900:n så funderar jag på att göra en tvåstegsraket av nätverket hemma. Först skaffa en skaplig wifi-router som har mognat lite mer (troligen Asus RT-N66W eftersom den är vit) och börja skissa på ett trådat nät med brandvägg. Men jag har svårt att förstå hur mycket jobb det är att bygga en pfsense-router. Jag är ju ändå ingenjör i botten med viss datainriktning, men är rätt obekant med Linux annat än att ha kännt lite på Ubuntu för några år sen. Hur hög är tröskeln att lära sig pfsense?

Bygga ihop en burk klarar jag, har byggt mina stationära datorer sedan -98 :)
 
magda136 skrev:
Eftersom det gick år skogen med WRT1900:n så funderar jag på att göra en tvåstegsraket av nätverket hemma. Först skaffa en skaplig wifi-router som har mognat lite mer (troligen Asus RT-N66W eftersom den är vit) och börja skissa på ett trådat nät med brandvägg. Men jag har svårt att förstå hur mycket jobb det är att bygga en pfsense-router. Jag är ju ändå ingenjör i botten med viss datainriktning, men är rätt obekant med Linux annat än att ha kännt lite på Ubuntu för några år sen. Hur hög är tröskeln att lära sig pfsense?

Bygga ihop en burk klarar jag, har byggt mina stationära datorer sedan -98 :)
Utan att veta mer om precis hur bekväm du känner dig med systemadministration av UNIX(-liknande) system så är det ju svårt att säga rakt av. Att installera ett pfsense-baserat system är inte rocketsurgery direkt. Det är en ganska mogen och stabil produkt vid det här laget.

Enklast är väl att du tittar lite på dokumentationen (https://www.pfsense.org/getting-started/index.html#overview), dvs bara ögnar igenom den för att få en uppfattning om det kan vara något för dig, eller om det är helt fel.
 
Jag har haft ett gäng olika märken och alltid haft något problem med t.ex. Netgear och D-Link.

För dyrgt ett år sedan tröttnade jag på "billiga" routrar och satte mig ner och studerade för att hitta något som faktiskt fungerar och det blev en ASUS RT-66U så den kan jag varmt rekommendera!
Har fungerar kanon och jag har t.ex. kunna plocka bort en av de Access punkter jag tidigare hade för att täcka in hela huset.
 
magda136 skrev:
Eftersom det gick år skogen med WRT1900:n så funderar jag på att göra en tvåstegsraket av nätverket hemma. Först skaffa en skaplig wifi-router som har mognat lite mer (troligen Asus RT-N66W eftersom den är vit) och börja skissa på ett trådat nät med brandvägg. Men jag har svårt att förstå hur mycket jobb det är att bygga en pfsense-router. Jag är ju ändå ingenjör i botten med viss datainriktning, men är rätt obekant med Linux annat än att ha kännt lite på Ubuntu för några år sen. Hur hög är tröskeln att lära sig pfsense?

Bygga ihop en burk klarar jag, har byggt mina stationära datorer sedan -98 :)
Jag skulle inte vilja påstå att det är speciellt svårt. ISO-filen installerar ju allt från scratch. Kan man installera Windows, så bör det inte vara något problem att installera pfsense. 99% av allt sköter man från web-guit. Det är bara under installationen man behöver skärm och tangentbord, efter det kan den bara stå i ett hörn.

Man bör ju ha ett hum om nätverk, ip-adresser etc, men skall man inte göra något avancerat så bör det inte vara några problem. Sätta upp en VPN-klient i pfsense var tex lite knepigt, men det finns bra dokumentation och hjälp på nätet.

Summa summarum, kan man lite mer än medelsvensson om datorer och ställt in regler på någon router tidigare, så skall det inte vara några problem.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.