??? ???
Vi har varit hos en Alloc butik, och de säger att deras golv tål både fukt, vatten och är extremt reptåligt.

Han berättade att deras hund springer omkring och leker på golvet och det blir inga repor. Kan detta stämma?

Finns det någon här som har erfarenheter av Alloc?
Är det så bra som de säger, eller finns det andra laminatgolv som är lika bra och lika tåliga men billigare?

Säljaren hade även Allocgolv vid diskbänken utan att få skarv eller golv förstörda av vatten. (barnfamilj)

Nån som har några bra svar till oss?
Mvh
Magnus & Anna
 
Jag använde Alloc vid ett tidgare boende och var mycket nöjd med resultatet. Däremot tyckte jag att det var jobbigt att hantera aluminumlisten när jag skulle såga till bitarna, särskilt om det inte var ett helt rakt snitt som skulle göras.

Vid senare boenderenoveringar har jag använt Kährs Woodlock och det tyckte jag var lättare att lägga och blev snyggare men å andra sidan är jag ingen golvläggare så det hänger väl på den som gör arbetet. :) Köpte det själv på Linoleumkompaniet i Stockholm och fick bra service så jag kan rekommendera dem om ni bor i området.

Lycka till!
 
okey.

Erik hur upplevde du att Alloc var, just "reptåligheten"? att det är lite jobbigt att lägga, det gör mig inget bara det är bra "grejer".

Vi ska bygga i Göteborg och tittar på vad vi ska ha för golv, vi tänker inte ha golvvärme mer än i badrum, så det blir nog inte klinkers för det blir nog för kallt utan golvvärme tror vi.

Men grejen är att vi inte vet om det är värt drygt 300:-/m2 för ett Alloc golv, när man inte vet hur reptåligt och bra det är.

Är det som säljaren säger, så anser vi att det är värt det, men om inte ???, kan vi lika gärna välja ett billigare men lika snygg golv av något annat märke, vi har sett många fina golv för ca 119:-/m2.

//Magnus & Anna
 
Kan i alla fall säga att laminatgolv också känns kalla, just därför att de är så hårda (och reptåliga...) - det är det tristaste med fuskträ tycker jag, en "död" plastig och kalll känsla när man går på det. Har även läst om det här på forumet, inget man vill små babyrumpor ska sitta på i alla fall. Men klinker upplevs förstås kallare.

Vi har furugolv utan golvvärme (dock 70-talsradiatorer...) och de känns inte kalla. Massivt ska're va om du är ute efter "bra grejer" som du skrev...

Laminat är laminat. När nåt händer kan du inte laga. Får heller ingen "patina" med åren som känns angenäm i alla fall. Ocharmigt och omysigt... på ren norrlänska.
 
Hej igen!

Reptåligheten tyckte jag var alldeles utmärkt. Nackdelen är dock precis som Byggare Babe skriver att om ngt väl händer så är det svårt att laga snyggt. Jag upplevde också golvet som väldigt hårt och kallt men det kanske går att motverka med underlaget.
På det hela så tyckte jag att det funkade bra och såg bra ut men skulle inte välja det igen pga av just känslan.
 
Jag lade in laminat (pergo) i sovrummet med intentionen att låta det "fortsätta" ut i hall och kök, men har ångrat mig pga att det är vansinnigt kallt utan golvvärme! Så det är inget jag rekommenderar i rum där du vistas mycket i, eller utan tjocka mattor under fötterna.

Ang. billigare golv men lika bra som Alloc, så fick ju Pergo original bäst testresultat i PLUS för några år sedan, och jag har för mig att det är billigare än 300kr/m2..
Färgtemas laminat fick också bra kritik, och det var betydligt billigare.
 
Det borde finnas varningstext på laminatgolv som lyder: "Varning! du kommer att få ett hårt och iskallt golv". Mysfaktorn är ganska nära noll.
 
Jag kanske låter lite krass men jag har svårt att förstå varför man köper ett s.k. fuskmaterial som laminat för 200-300 SEK/kvm.
Söker man lite kan man få otroligt mycket trevligare golv för en mindre peng.

mvh
David
 
Vi betalade ca 31 euro per kvadrat för 14mm Tarkett ek, det motsvarar sek 285. En granne betalade under 20 euro kvadraten för 8mm tarkett.
 
Jag håller med David, varför dessa pengar för iskalla fuskgrejer. Av någon anledning köper få kunder laminatgolv andra gången de köper golv. Bygger man åt sig själv är laminatgolv dessutom en riktigt dålig investering, det höjer ju inte dirket värdet på huset. Det är en sak om man köper billiga laminatgolv och lägger in tillfälligt för att man tänker byta senare men inte för det priset. Har man hundar som sliter hårt på golvet och man vill ha trägolvskänslan är oljade trägolv, massiva eller parkett, ett bra alternativ. Visst kräver det lite underhåll för att förbli snyggt men det är skönt att gå på och småskador går att laga. Dessutom höjer det värdet på huset, till samma pris!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.