Hej!

Ska sätta upp markiser på södersidan och funderar på en lite billigare variant från Jula eller liknande då vi funderar på att flytta om nått år eller så. Dessa billigare markiser har ett utfall på 0,7 m, dvs tyget är bredden gånger 70 cm. Eftersom fönstret är 140 cm högt betyder det att markisen kommer kunna fällas ut halvvägs ner över fönstret. Jag påstår att detta räcker och de flesta markiser jag har sett sitter på just detta sätt. Sambon påstår att det måste gå att fälla ner markisen över hela fönstret, dvs att tyget måste vara ca 170 cm, för att det ska ge effekt. Någon som har nån erfarenhet?
Vi har ett ganska högt 2 våningshus men solen går ner bakom ett annat hus så det är inte fri horisont åt väster.

Tacksam för svar!
 
Angelica Lundberg skrev:
Dessa billigare markiser har ett utfall på 0,7 m, dvs tyget är bredden gånger 70 cm. Eftersom fönstret är 140 cm högt betyder det att markisen kommer kunna fällas ut halvvägs ner över fönstret.
Med utfall så brukar man mena hur långa "armarna" är, alltså hur långt ut från husväggen markisen kommer som längst.

Många markiser brukar kunna täcka nästan 2*utfallet, eftersom armarnas infästning mot väggen brukar kunna vridas nära 180°.


Om tyget är 70 cm långt så kommer markisen inte täcka halva fönstret utan mycket mindre, markisen kommer då bli en liksidig triangel, markisen kommer bara täcka 35 cm av fönstrets höjd.
 
Jaha på så vis.
Men jag antar de menar att tyget är 70 cm när de skriver mått 1,40 x 0,7? Hur långa stagen är framgår inte men nog borde väl markisen täcka hälften av ett standardhögt fönster? Att den bara skulle komma ut 35 cm känns ju konstigt.
 
Kollade upp det nu och det var precis som du sa, staget är 70 cm och tyget är längre så det täcker halva fönstret.

Men, frågan kvarstår, räcker det för att ge en svalare temperatur?
 
Efter att kollat på montagebeskrivningen så tror jag att armen kan röra sig 180°.
Att dom har angivit B1,2xD0,7 misstänker jag att det är deras sätt att säga att markisen går ut max 0,7m ut från väggen, höjden har dom inte angivit.

Köp en och öppna å kolla hur lång duken är, jag antar att den är lite mer än 1,4m.
 
Alla brukar rekommendera halva längden på fönstret på stagen.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Demmpa: Det vore ju toppen om det var så!
 
Det är naturligtvis nonsens att en markis som täcker 90% av fönstret inte skulle göra någon nytta.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Vi har fönstermarkiser enligt den modell du tittar på (dock från tidigt 70-tal) och det blir en oerhört stor skillnad i temperatur inne i vårt kök bara genom att skärma av 1/4 av fönstret när solen gassar på.

Stagen monterar ni rimligen "mitt på" fönstret och kassetten med tyget högst upp så kommer ni kunna fälla markisen ända ner över fönstrena om ni nu skulle vilja det.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Jag har efter att ha pratat med ett gäng olika personer på Jula fått svaret att stagen går att fälla 180 grader och vi har då konstaterat att tyget, precis som sags här ovan, är minst 140 cm. Jag ska helt enkelt åka dit och be dem öppna en. För 599:- är det ju kanon i så fall. Sen lär de ju inte hålla i all evighet men säkert ett par år utan problem.
 
Hur gick det Angelica, köpte ni dessa på Jula och hur verkar de isf?

Någon annan som köpt dem från Jula, antingen fönster- eller terassmarkisen?
 
Jag köpte för ett år sedan, tyget var inte dubbla armlängden men en liten kapning av armarna så går nu markisen 180 grader, det blir mörkt och svalt i sovrummet (vätter mot öster).

Protte
 
Jesca_j skrev:
Hur gick det Angelica, köpte ni dessa på Jula och hur verkar de isf?

Någon annan som köpt dem från Jula, antingen fönster- eller terassmarkisen?
Hej!

Jo vi köpte dem men vi har inte monterat dem än då målningen av huset dragit ut på tiden. Vi öppnade och mätte dem i affären och fick dem till 120 cm tror jag. De kommer alltså inte att täcka hela fönstret om fönstret är normalhöjd som våra, men de går ner ungefär 3/4 vilket borde räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.