Finns det nån bra webbsida som förklarar det? Köpte ett par Bluewear-byxor på Jula och är lite fundersam över vad det är för vits med några av fickorna. Inte för att man brukar ha för mycket fickor direkt, men man vill ju inte gå miste om smarta finesser liksom:)

Försökte googla men fick mest träffar på annonser.
 
Jag stoppar det jag känner för i fickorna. Varierar beroende på arbetsuppgift.
Någon speciell du tänker på?
 
Jag kikade på ett par arbetsbyxor som hade en liten ficka precis vid vaden. Kan det vara för att det är lite vilda västern i hantverkssvängen och fickan var för derringern?
 
Mikael_L
blackadder skrev:
Jag kikade på ett par arbetsbyxor som hade en liten ficka precis vid vaden. Kan det vara för att det är lite vilda västern i hantverkssvängen och fickan var för derringern?
Kastkniven ska du ha där, ifall du har hamnat i ordentligt underläge nere på golvet. :)
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
blackadder skrev:
Jag kikade på ett par arbetsbyxor som hade en liten ficka precis vid vaden. Kan det vara för att det är lite vilda västern i hantverkssvängen och fickan var för derringern?
Det kan man stoppa det som man kan behöva när man sitter på knä... eltejp kanske? I lumpen hade man första-förband i "ben-fickan"...
 
Eftersom bluewear byxornas fickor är så snålt sydda ( ingen sömsmån alls ) så spricker spikfickorna så du tappar allt. Då kan det vara bra att ha några xtra fickor. Dessutom kan under flera minuter leta bilnycklar som du vet att du har i en av fickorna. Annars är de rätt ok för priset i allafall på rean.
 
ullberg
Om du söker normativa skrifter kring vad man stoppar var i arbetsbyxorna skulle jag tro att du måste leta dig till Tyskland, där finns det i alla fall en liten chans att det tagits fram en standard eller åtminstone best practice för området...

;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
blackadder skrev:
Jag kikade på ett par arbetsbyxor som hade en liten ficka precis vid vaden. Kan det vara för att det är lite vilda västern i hantverkssvängen och fickan var för derringern?
i den fickan skall du ha snusen. om du tänker på t.ex fristads kansas modell byxa 250 fas.
 
Redigerat av moderator:
S
Nerre skrev:
Finns det nån bra webbsida som förklarar det? Köpte ett par Bluewear-byxor på Jula och är lite fundersam över vad det är för vits med några av fickorna. Inte för att man brukar ha för mycket fickor direkt, men man vill ju inte gå miste om smarta finesser liksom:)

Försökte googla men fick mest träffar på annonser.
inte många som använder spikfickorna på byggena. snickarbälte eller väst används. dock används fickorna mera när man jobbar på byggservice,rep och försäkringsjobb. då det blir klumpigt med väst/bälte.'

fickorna på snickarbyxor duger inte till mycke. nån gipskniv, långa bits, sticksblad, pennor och något multiverktyg hamnar där.
 
slaskman skrev:
Annars är de rätt ok för priset i allafall på rean.
289 spänn för ett par hängselbyxor tycker jag är rätt ok pris även utan rea:) De flesta andra märken verkar kosta minst det dubbla.

Nu har jag egentligen inte köpt byxorna för att ha som arbetsbyxor utan mer för en "maskerad-grej", men jag blev ändå nyfiken på fickorna. Spikfickorna fungerar jag faktiskt på att klippa bort för de passar inte riktigt till den stil jag tänkt efterlikna.

Den ficka jag funderar mest på är en kort och smal ficka med kardborrelock. Fickan är nog 5 cm lång och 1-1,5 cm bred, det går nog inte att få ner en tändare där, inte ens ett lypsyl...

Sen har tumstocksfickan en "rak" ficka utanpå sig (tumstocksfickan är väl den smala med sned slå i alla fall? på sidan av höger ben). Bakom tumstocksfickan (alltså nästan på baksidan av låret) är det två stycken fickor som ser ut som stora varianter av penn-fickan.

Sen har jag alltid undrat lite över det här bandet som går tvärs över på framsidan av ena bröstfickan, på andra byxor har det ofta suttit ett par knappar där (där kniv?) och jag har trott att bandet varit tänkt för att inte knapparna ska fastna i så mycket. Men de här byxorna har inga knappar där...

Jag kan försöka knäppa lite bilder ikväll, men byxorna är rätt mörka så jag vet inte om det kommer bli så tydliga bilder.

De som hittar på fickorna måste ju ha nån liten tanke bakom dem i alla fall? Eller syr de dit lite fickor på måfå?? :)
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
SBH skrev:
i den fickan skall du ha snusen. om du tänker på t.ex fristads kansas modell byxa 250 fas.
Då blir det ju en verklig utmaning att mata in en prilla när man kör bil......
 
Nerre skrev:
289

Nu har jag egentligen inte köpt byxorna för att ha som arbetsbyxor utan mer för en "maskerad-grej"
Ska du sno material på byggen? ;)
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
S
blackadder skrev:
Då blir det ju en verklig utmaning att mata in en prilla när man kör bil......
fråga fristad designavdelning hur dom tänkte där (y)
 
S
skall dom vara på maskerad så får du packa på klassiska fördoms grejer.
 
blackadder skrev:
Ska du sno material på byggen? ;)
Haha, nä, då hade jag nog inte köpt hängselbyxor, det verkar inte vara så poppis numera.

Egentligen skulle jag velat ha ljusare brallor än de som Jula hade, men det var svårt att hitta till vettigt pris.

Jag ska inte klä ut mig till Mario, men det är lite den stilen det ska vara:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.