Ja, det ska utgå.
Farsan var inne ikväll och skulle köpa en men de var slut och skulle inte få in fler.
Däremot skulle det komma en ny modell till nästa säsong.
Ska bli intressant att se vad som kommer.
Frågan är om det har varit mkt reklamationer eller om folk inte vågat hosta upp 6000:- på en noname apparat eller om det va den blå färgen och texten "Biltema" som satte P för biltemaklipparen.

Mvh
 
Vi får hoppas att inte FeFFeDoo har rätt. Rent egoistiskt så hade det varit om de fortsatte sälja den, då de även sålt reservdelar till den. Snubben jag talade med var en som jag haffade i affären, kanske hade han ingen koll över huvud taget...
 
Min ena robot, Greenmate (Lmr 24), började få sviktande batteri kapacitet redan i fjol. (Efter att stått urladded, efter en strandning i typ en månad). Tyvärr har jag sviktat lite i mitt robot ägande o förvarat den ute. Nu gick den inte ladda alls, inte ens med laddkontakten i där bak. Åkte till Biltema i Malmö och fick tag i 1 batteri (De hade bara 1), för 1029:-. Lmr 24 har två batterier, men kan bara köra på 1. Klipptid efter bytet av det ena batteriet blev, 75 min, men det kan jag leva med. Öppnade batteripacken: två kretskort. Litium batterier laddar man inte hur som helst! Googlade lite; Att köpa batterier o löda ihop en egen pack, blir dyrare än de 1029:- Biltema tar.
LMR 24 Batteripack.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pauda skrev:
Vi får hoppas att inte FeFFeDoo har rätt. Rent egoistiskt så hade det varit om de fortsatte sälja den, då de även sålt reservdelar till den. Snubben jag talade med var en som jag haffade i affären, kanske hade han ingen koll över huvud taget...
Jag är inte med på hur du menar med "egoistiskt" har du en själv?
Jag vill också säga att mina ord inte ska ses som fakta. Detta va min farsa som pratat med en i butiken (Kristianstad)
Däremot hittade jag inget om nån ny modell på robotnyheter.

Mvh
 
Jo, jag har 2 st. Köpte "dyr" versionen "Greenmate" (12 000) för 2 år sen, sen har jag en Biltema Lmr 24 åxå. Förr eller senare så behöver man reservdelar. Det är nice om det finns någon återförsäljare i sverige. De flesta har robotar för att de har en stor gräsmatta, för min del är det för jag jobbar på annan ort över sommaren.
Det är skumt att de Biltema inte har robotar inne, trots vi närmar oss maj. Kanske har det varit mycket reklamationer på dem. De är inte perfekta, men däremot väldigt billiga. En del är väldigt missnöjda, hört åxå om dem som varit helnöjda. Antar att det hänger på vilka förväntningar man har..
Mvh
 
Redigerat:
Fick följande svar från kundtjänst under veckan:
"Hej,

Vår robotgräsklippare, 17-380, finns i dagsläget endast på ett mindre antal varuhus i lager, den kommer inte att komma in på lager igen.
Efterfrågan har varit stor redan i vår och den har tyvärr redan sålt slut.

Vi har ingen information på när det kan komma in en ny modell i sortimentet."

Den lokala butiken visste inte varför den hade utgått, frågade om det var för att de haft problem med dem, men han sa att det inte var så farligt, det mesta har varit handhavande fel.

Själv är jag överlag nöjd med den, till det priset kan jag inte klaga värst. Den hållde gräsmattan fint förra sommaren och inte en gång behövde jag ta fram den vanliga gräsklipparen. Lite efterjustering av kanter och hörn av slingan blev det emellanåt men det är ju mer mitt fel så.
 
Min klipper bra men har haft problem med att den tidvis brölar á la helikopter. kommer och går konstigt nog.
Tillägg: Nu började den bröla..Gick ut, vred klipphöjden upp och sen hårt ner i botten. Då gick det bort...
Sen har jag haft en del problem med timerklockan som inte hållit rätt tid.
Batterierna i min funkar tipp topp efter ett års klippning och delvis då även på ett par tomter. Har flyttat laddstation och klippare mellan två olika slingor.
Tycker inte den är helt pålitlig nog för att lämna och köra på timer då den ibland kör fast, nån gång gått ut över slingområdet osv.
Man behöver ev en tillsyningsman om man ska på semester. Möjligt att en del av problemen jag haft beror på dålig intrimning av slingområdet osv pga lättja.
Det är dock grymt skönt att slippa klippa gräs, kör den oftast när jag är hemma så att den ibland kan få lite hjälp.
Är det nån som provat skicka efter nya delar eller batterier direkt från Kina? Tex på Alibaba.com?
På det stora hela är jag nöjd för det pris jag gav 5990 sek på Biltema.
Var ytterst nära att jag köpte en Bosch..vilket flyt...Märkligt att Bosch inte klarat av få en fullt fungerande produkt. Brukar vara helnöjd med deras verktyg annars.
 
Redigerat:
Om timerklockan inte funkar helt ok, eller att den tappar inställningar när man stänger av den på den stora av/på knappen, kan det bero på att det knappcells batteri som sitter på moderkortet har lossnat (eller är kasst). Tips - Var försiktig när du demonterar den. Knapparna på Lcd displayen/kretskortet, under ovanskalet går lätt sönder. Lyfter man av ovandelen rakt upp så är det inga problem. Det kan funka även med en knäckt knapp (Funkat för mig i 2 år) - Men det är retligt..
Känner igen problemet med att den går över slingan, I mitt fall, så är det för att tomten lutar. Kommer roboten för långt över slingan så fortsätter den. Är marken plan, så går den aldrig över.
 
Greenmate och Lmr 24 - Inte mycket som skiljer förutom färgen. Lmr 24 har lite annorlunda batteri fästen/hållare.
Nördbild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pauda skrev:
Om timerklockan inte funkar helt ok, eller att den tappar inställningar när man stänger av den på den stora av/på knappen, kan det bero på att det knappcells batteri som sitter på moderkortet har lossnat (eller är kasst). Tips - Var försiktig när du demonterar den. Knapparna på Lcd displayen/kretskortet, under ovanskalet går lätt sönder. Lyfter man av ovandelen rakt upp så är det inga problem. Det kan funka även med en knäckt knapp (Funkat för mig i 2 år) - Men det är retligt..
Känner igen problemet med att den går över slingan, I mitt fall, så är det för att tomten lutar. Kommer roboten för långt över slingan så fortsätter den. Är marken plan, så går den aldrig över.
Mitt problem är att klockan inte håller tiden...Den drar sig, håller på att kolla upp det. Precis ställt den ska se om den fortfarande drar sig och hur mycket på ett par dar, en vecka osv. Tack för tipset.
 
Trevligt att det skrivs lite. Har varit tyst om Biltemaklipparen och dess syskon.
Farsan ska jaga tag på sista exet av Harald nyborgs variant. Återstår att se hur den funkar. Förmodar att det inte skiljer något mot LMR24 förutom färgen.
På tal om Harald nyborg så kanske de kommer att kunna fixa reservdelar framöver. Vet inte ifall de är bättre eller sämre än Biltema på att hålla med delar.

Mvh
 
Jag var o kikade på den på Harald Nyborg, den såg på ytan exakt likadan ut. Tyckte vredet för höjdjusteringen var en bra bit trögare, kanske det är omgjort på nåt vis. Har för mig en del haft problem med att det vridit ner sig själv.
 
För de som kan störa sig lite på ljudnivan (85dB) , så kan man sätta ljudisolerande "matta" på insidan av höjdjusteringsratten (men inte på toppen för luftcirkulationen) och få ned nivån till ca 72 dB :)
 
  • Gilla
Pauda
  • Laddar…
Har väl länkats förr, men här diskuterar mest vi som kommer över ett parti billiga Greenmate, men den och Bilteman är oerhört lika/samma.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=65439

Är det någon med biltemaklippare som haft problem med att slingan börjar fungera dåligt? Det har en del av oss haft problem med på greenmate:n, men det är löst (en transistor som dör i laddstationen/slinggenereringen)

(ibland kör den rakt över ibland studsar och vaggar när den följer slingan hem).

MVH: Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.