Hej!

Jag är på g att köpa ett begagnat spa bad. Problemet i fråga är hur sjutton man skall flytta det?

För min del rör det sig om ca 45 mil transportsträcka.

Går det att lasta på vanligt släp, eller skall man hyra en mindre lastbil som är tillräckligt bred?

Kan man boka frakt av tex DHL, Jetpak etc för att flytta ett spa ?
 
S
jag skulle fixat transportfirma för den sträckan
 
SBH skrev:
jag skulle fixat transportfirma för den sträckan
Frågan är vad priset kan bli för en sådan frakt.
Det är rättare sagt 22 mil enkel resa som den skall fraktas.
 
S
slaskankan skrev:
Frågan är vad priset kan bli för en sådan frakt.
Det är rättare sagt 22 mil enkel resa som den skall fraktas.
skulle värdera din tid att köra sträckan tur och retur till ett större pris, än va transportfirman kostar
 
SBH skrev:
skulle värdera din tid att köra sträckan tur och retur till ett större pris, än va transportfirman kostar
Det måste väl vara beroende på vad alternativet är?
Om TS bara ska sitta på en stol och vänta på att någon annan kör sträckan så kan TS väl lika bra sitta i ett bilsäte och spara pengarna. Det skulle åtminstone jag anse som ett större värde och större vinst......;)

Har aldrig riktigt förstått de generella klyschorna om att ens egen icke betalda tid kan vara mer värd, men det är nog ett generationsproblem.
 
  • Gilla
JockeU1975 och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det måste väl vara beroende på vad alternativet är?
Om TS bara ska sitta på en stol och vänta på att någon annan kör sträckan så kan TS väl lika bra sitta i ett bilsäte och spara pengarna. Det skulle åtminstone jag anse som ett större värde och större vinst......;)

Har aldrig riktigt förstått de generella klyschorna om att ens egen icke betalda tid kan vara mer värd, men det är nog ett generationsproblem.
Själva körsträckan är inget problem. Hade helst valt det alternativet då det är mest ekonomiskt. Problemet är ju hur man skall lasta det, och få det stabilt i en såpass lång resväg. Det går ju inte i ett släp då det är för brett, och ha det ståendes känns inte väldigt bra. Ett alternativ är att hyra en mindre lastbil med B kort, men då rinner det iväg rejält.
 
Hör med en flyttfirma, ofta kan dom samlasta med andra flyttningar.

Fördelen med flyttfirmor är att dom är vana att hantera ömtåliga och oskyddade prylar vilka en vanlig speditionsfirma skulle totalförstöra.
 
Mkt beror på om de behöver lång kran för att lyfta upp och sen ställa på plats, själva transporten är nog inte vansinnigt dyr men just lastning lossning kan bli dyrt.
Körde hem ett spa, c:a 2mil men med lite krångligt lyft in på tomt. Det kostade 5700kr... tog 1,5h totalt från hämtning till han åkte härifrån.... hade jag kunnat få dit det själv hade jag lätt värderat lite tid på att göra det själv.
 
ullet
Hur stort är det?
Går det att lyfta på släpvagnen med hjälp av några kompisar är det är inga problem att lasta nåt som är bredare än ett släp så länge det inte överstiger tillåten maxbredd (260 cm) och inte sticker ut mer än 20 cm på varje sida av släpet, lägg några reglar på tvären uppe på sidolämmarna så blir det nog tillräckligt stabilt att ställa badet på. Sen är det bara att surra ordentligt.
 
Ett tips är att tömma ut vattnet innan transporten. Blir lättare att hantera då.
 
hantverkare1 skrev:
Ett tips är att tömma ut vattnet innan transporten. Blir lättare att hantera då.
Ett annat tips är att be dom som badar kliva ur. Folk tittar så konstigt på motorvägen annars. Och det blir lättare. :)
 
  • Gilla
Rewrap och 1 till
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Det måste väl vara beroende på vad alternativet är?
Om TS bara ska sitta på en stol och vänta på att någon annan kör sträckan så kan TS väl lika bra sitta i ett bilsäte och spara pengarna. Det skulle åtminstone jag anse som ett större värde och större vinst......;)

Har aldrig riktigt förstått de generella klyschorna om att ens egen icke betalda tid kan vara mer värd, men det är nog ett generationsproblem.
ts kanske är på jobbet medans den transporteras eller så kanske det fixas med platsen där baljan ska stå.
personligen skulle jag hellre betala för transport än att sitta i bilen.
 
Göran.W
Ett normalstort spa bad borde man kunna ställa direkt på ett maskintransport släp.
Spa bad brukar inte vara så bredda att man kommer över 2,6 meter.
Borde inte vara några konstigheter men jag hade med tanke på sträckan kollat var det kostat att få det hem kört först.
Bara bränsle och släphyra kostar ca 1200-1400 kr sen får man räkna 8 timmar från man hämtar släpet till man lämna tillbaka det.
Det är inte kul alls att lägga en hel dag på att hämta något är min egna erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.