Kan börja med att säga att jag visat ritningarna för en byggtekniskt kunnig på Riksbyggen och fått kommentaren att den inte bör vara bärande, han har dock inte varit och tittat på väggen. Vill gärna ha lite mer input därför frågar jag om er åsikt här.

Jag bor i ett litet bostadsrättshus med 8 lägenheter fördelade på två våningar med vind. I källaren finns det två små garage(ca 2,2 meter breda) som jag har fått tillåtelse att ta ner väggen mellan för att få ett större mer brukbart garage.

På orginalritningarna ifrån 1946 är de två garagen avskilda med ett tunt strecksom ser ut precis som de sträck som markerar gallerväggarna på vinden. I samband med att huset byggdes lämnades det in en ansökan om ändringar där bland annat ”ny vägg i garaget” nämns. Det finns även en uppdaterad ritning där en riktig vägg är inritad, bifogar ingen bild på den.

Som ni ser på ritningen finns det ingen vägg på våningen ovanför garaget då det är mitt i vardagsrummet. Som golvbrunnen sitter känner jag mig rätt övertygad om att den gjöts in innan väggen kom på plats vilket bör bekräfta att den inte är bärande? Bifogar även en bild på fasaden samt på den ”balk” som går över garageporten, den ser ut på samma sätt i bägge garagen.

Väggen är 14cm tjock och är gjord i någon form av lättbetongliknande material, innerväggarna i lägenheterna är tegel och det är inte denna väggen iaf.

Uppskattar alla tankar och kommentarer =)

20140423_155442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140423_155526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140423_160237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140423_160209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140423_160439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140423_160301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140423_160316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen med kommentarer eller funderingar? =)
 
S
verkar ju kommit dit i efterhand.
 
Det finns ingenting på ritningen eller fotona som tyder på att den skulle vara bärande.
Vad är det för bjälklag? Betong? (Spelar ingen roll, är bara nyfiken.)
 
Låter positivt! Det är betongbjälklag.
Bonusfråga kan vara om jag vågar ta ner hela väggen ända ut mot garageportarna eller finns det någon poäng med att spara säg en meter av väggen? Vill givetvis ha ner hela men värt att fråga då jag funderat på det.
 
nice placering av elementet..
 
S
MagicFingers skrev:
nice placering av elementet..
element kvar sen huset byggdes...
väggen är ny
 
Ändringsanmälan för att sätta upp väggen lämnades in samma år som husets grundritning så väggen må vara eftermonterad men inte ny :p
Så jag kan känna mig säker på att riva väggen utan att oroa mig för att grannens soffa hamnar i mitt garage?
 
S
Sultanen af Nex skrev:
Ändringsanmälan för att sätta upp väggen lämnades in samma år som husets grundritning så väggen må vara eftermonterad men inte ny :p
Så jag kan känna mig säker på att riva väggen utan att oroa mig för att grannens soffa hamnar i mitt garage?
nyare än huset :p
kolla om du/ni behöver anmäla att ni river det
 
Har godkänt ifrån styrelsen så det är ingen fara, vill bara ha klart för mig att det inte kan ha några konsekvenser likt det med grannens soffa eller oroväckande sprickbildningar :p
 
S
Sultanen af Nex skrev:
Har godkänt ifrån styrelsen så det är ingen fara, vill bara ha klart för mig att det inte kan ha några konsekvenser likt det med grannens soffa eller oroväckande sprickbildningar :p
ibland vill även kommunen ha en anmälan
 
På en innervägg? Det är väl bara på bärande konstruktioner eller på förändringar av fasaden?
 
S
jorrå. det har jag betalt böter för.
 
Detta huset?



Har tagit bort bilden på TS begäran.

/Mvh moderator
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.