Hej!

Vi har ett värmesystem med i huvudsak radiatorer. På en liten toalett (ca 1 kvm) har vi tänkt ha golvvärme.

Jag hade inte tänkt sätta in någon egen cirkulationspump utan låta returen från en radiator gå direkt in i golvvärmen.

Vad säger era erfarenheter - behöver jag ha en regleringsmöjlighet i form av en bypass parallell-kopplad med golvvärmen?

/Morgan
 
Golv som är för varmt är otrevligt att gå/stå på. Du måste reducera flödet.

Lägg elgolv vet jag?
 
Jag har just gjort dom du tänker i hallen som är ca 2,5 kvm. Jag har inte lagt klinker etc än, men jag testade att vrida på flödet igår och det verkar som om allt funkar. Det är kopplat termostatventil->prisolslinga i golvet->returventil->retur.

Se denna tråd som handlar om mitt hallgolv.

Eftersom det är en toalett så behövs ju inget fuktskikt vilket kan krångla till saker. Kör som du har tänkt!
 
Jag har ersatt radiator i tre olika rum, varav två badrum, med golvslinga kopplat direkt på de rör som var avsedda för radiatorerna. Inga problem, det har funkat i några år nu. Det enda jag satt på förutom luftning på slingorna är en enkel manuell flödesstyrning på varje slinga. Den står på fullt flöde utom när det är kallare utomhus än -10. Då brukar jag dra ner till halvöppet. Det har inte blivit obehagligt/onödigt varmt på golven.
 
När jag tänker efter kanske det inte är så lyckat att som du skrev koppla golvvärmen på returen, för då kan du ju inte styra elementet och golvvärmen separat. Det kanske blir så att elementet blir aldeles för varmt när du har den värme på golvet som du vill ha och vice versa. Ta bort elementet helt istället.
 
Tack.

Jag hade dock inte tänkt ha någon termostat, och då är väl hela idén med en sådan ventil onödig?
 
Frågan är dryftad, och enlig mig utredd. Sök i forumet.
 
Vi har i nuvarande huset golvvärme på radiatorkretsen i badrummet med egen termostat (i rummet brevid badet :surprised: ) och det funkar kanon. Aldrig problem med nått överhuvudtaget. Golven är varma och sköna :). Har man toadörren stängd så blir det lite onödigt varmt men det är bara skönt när man är lite frusen.
 
Jag har satt igång min golvvärme som jag länkar till ovan och kan säga att det funkar klockrent nu med klinkers och allt på.

Kör hårt Morgan!
 
snabela skrev:
Jag har ersatt radiator i tre olika rum, varav två badrum, med golvslinga kopplat direkt på de rör som var avsedda för radiatorerna. Inga problem, det har funkat i några år nu. Det enda jag satt på förutom luftning på slingorna är en enkel manuell flödesstyrning på varje slinga. Den står på fullt flöde utom när det är kallare utomhus än -10. Då brukar jag dra ner till halvöppet. Det har inte blivit obehagligt/onödigt varmt på golven.
Brorsan tänkte lägga göra på detta sätt i sin mini entre/hall på ca 4m2.
Kull att höra att det funkar :)
En fråga dock klarar man sig utan luftning? Om man stryper alla element och sätter cirk pumpen på max borde man inte få ur luften då?
För övrigt så tänkte han fräsa spår för slangen i sitt gamla trägolv nån som provat det?
 
Hej, tack för alla svar jag fick. Jag tänkte bara säga att det nu funkat bra både två somrar och två vintrar. Lösningen blev som Snabela berättade om ovanför.
 
En kompis har kört sedan förra sommaren med radiator returen direkt till golvvärmen eller rättare sagt returen från en större handdukstork, Det har fungerat hur fint som helst med enbart termostaten till handdukstorken på dessa 5 m2.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.