Hej

Vad har ni betalat för att gräva ur och asfaltera uppfarten? Vi har närmare 35-40 kvm som vi har tänkt ska asfalteras och vill bara få en känsla av vad priset kan hamna på.

Vad ska man annars tänka på inför en sådanhär beställning?

//Anders
 
Underarbete är A & O annars ser det inte vackert ut efter några år.
 
Vi skall, vilken dag som helst, passa på och asfaltera vår uppfart så jag har snart ett pris. Innan asfaltskillarna kommer skall vår grundgubbe fixa underarbetet. Geoduk och packad sten till priset 130:-/kvm. Han trodde att man kunde få asfalten för 120-150:-/kvm svart (som asfalt....) när dom ändå var där. Mer exakta uppgifter får jag alltså snart....
 
Underarbetet är som sagt A och O men sen ska du se till att de inte lägger ett allt för tunt lager asfalt heller.
 
mats_o skrev:
Underarbetet är som sagt A och O men sen ska du se till att de inte lägger ett allt för tunt lager asfalt heller.
Vilken tjocklek är att rekommendera??

MVH//Christina.
 

Vi fick ett pris på drygt 30 000:- som täcker allt arbete. Grävning packning och asfaltering.

Det blir ungefär 1 000:- / kvm, detta rimligt?

//Anders
 
Det låter lite dyrt med 1000/m2. Mina föräldrar skall asfaltera sin uppfart och det är ca 150m2. Detta skall de ha 40000 inkl moms. Det som behöver göras är: ta bort matjord, lägga grus, lägga duk och asfaltera.

Guran1
 
Asfalten ligger i priser kring 200 kr/kvm (vitt), normalt lägger man cirka 3 cm tjock lager. Det finns lite olika varianter av asfalt, t.ex. dränerande som släpper igenom vatten.

Underlaget är som sagt A och O, hur det ser ut idag är också avgörande för prislappen. Är underlaget bra - fast och hårt kanske det räcker att hyvla av det och asfaltera. Är det mjukt och blir lerigt när det regnar kanske man måste gräva ur ordentligt. Att gräva ur, transportera bort, ersätta med nytt material etc. kostar.

Irländarna som åker omkring lägger ju ofta asfalten direkt på befintlig mark, asfalten är de ofta inte billiga på men de hoppar underarbetet så totalsumman blir låg. Sedan brukar det räcka att vänta tills dess att tjälen går ur nästa gång för att inse misstaget.
 
De skulle ta bort befintlig jord och fylla ut, ungefär 40 - 50 cm i höjd, så det är mer arbete än bara asfaltering.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.