Sedan igår börjar tvättställsblandaren att drälla under överdelen när man ska använda kranen. Några droppar per operation. Den är tät när man låter den vara, men jag har ingen ballofix i anslutning till kranen, så jag har inte velat pilla för mycket...

Hittade sprängskissen;
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36246.pdf

och jag undrar om jag ska/måste byta hela "innehållet"? (70 83 01) Var hittar man sådana grejjor?
 
den lokale vvs handlaren beställer åt dig, dom har den inte på hyllan, jobbet gör du sälv
 
Jag har samma problem med ett par av blandarna (2 av 4 läcker). Var du tvungen att byta hela paketet 70 83 01 eller fanns det något att "dra åt"?
 
Tyvärr är det så att blandare med keramisk insats inte har någon eller några packningar som går att byta ut. Läcker det är det hela paketet som måste bytas. Läcker det ur huset kan det finnas x-ringar (708484 till exempel enl pdf ovan) att byta.
Keramiska paket är konstruerade så att kommer det minsta skräp mellan de keramiska plattorna som reglerar vattnet så är det ajöss och det har inget med fabrikat att göra utan bara konstruktionen i sig och man skall vara lite försiktig när man byter så att dom inte delar sig. Sen finns självklart paket av högre och lägre kvalitet (det till MA INXX skall vara av den högsta kvaliteten som just den fabrikan klarar av enl uppgift).
 
Redigerat:
Tack jag upptäckte det när jag plockade isär blandaren. Tyvärr så måste nog hela paketet bytas även om det läcker ur huset. Sitter tätningsringar på själva insatsen. Tack f.ö. vespaman för ritningen den hjälpte. Hittade även ritningen för duschblandare på http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36247.pdf (verkar som det ligger flera ritningar i sekvens där)
 
Inga problem att byta packningssats för läckande Mora Inxx A1.

MA 70 84 75.AE heter paketet. Köp till specialfett till detta. Det blir som nytt och läckage upphör.
 
Krilleman
hmmm.

Kan detta vara ett så kallat "episkt-trådlyft"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.