Hej,

Har planer på att bygga ett enplans fritidshus i funkisstil. Det skall vara ordentligt isolerat för att på sikt ev. kunna användas som åretruntbostad. Storleken blir ca 70-80 kvm boyta. Vilka leverantörer som gör bra jobb skulle ni rekommendera för tillverkning av väggblock och som också är enkla att sätta ihop?
Tomtens beskaffenhet gör att vi vill att stugan skall kunna släppa in ljus i vardagsrum både från öst resp väst. Har inte hittat något kataloghus som klarar det. Därför är tanken att bygga efter egen ritning. Bygglov är inte ansökt men är mer intresserad av en total prisbild så vi ser att det blir en rimlig kalkyl innan vi går vidare.
Har ni tips på bra väggblockstillverkare?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Varför vill du använda väggblock?
 
perper skrev:
Hej,

Har planer på att bygga ett enplans fritidshus i funkisstil. Det skall vara ordentligt isolerat för att på sikt ev. kunna användas som åretruntbostad. Storleken blir ca 70-80 kvm boyta. Vilka leverantörer som gör bra jobb skulle ni rekommendera för tillverkning av väggblock och som också är enkla att sätta ihop?
Tomtens beskaffenhet gör att vi vill att stugan skall kunna släppa in ljus i vardagsrum både från öst resp väst. Har inte hittat något kataloghus som klarar det. Därför är tanken att bygga efter egen ritning. Bygglov är inte ansökt men är mer intresserad av en total prisbild så vi ser att det blir en rimlig kalkyl innan vi går vidare.
Har ni tips på bra väggblockstillverkare?
Lite mer information vore bra här... vilken färdigställandegrad vill du ha? storblock eller 1200mm block?
CA-Boden, Lövångers och Lundqvist trävaru är nog de mest kända blockbyggarna som är flexibla.
 
Hej,

Egentligen är det nog storblock som är den bästa lösningen och som jag nog skulle föredra när allt kommer omkring. Jag har varit i kontakt med Lundqvist men dom tog inte på sig detta eftersom deras tillverkningslinje klarade max 3m höjd och vårt hus är ca 4 m högt på en sida. Jag skulle gärna vilja ha fönster monterade också i dessa block samt isolering.
 
  • Gilla
Pa Engman
  • Laddar…
Jag köpte stommen av Dalahus. Absolut värda att fråga. Jag har fortfarande ingen som helst anknytning till dalahus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.