Jag funderar på att köpa ett hus med plåtfasad men vill helst ha puts istället.
Jag vill göra så mycket som möjligt själv och med kompisar men har själv en begränsad kunskap i dagsläget. Så mina frågor här kan vara lite konstiga ibland.

Stommen i huset ska vara tegel/lersten enligt mäklaren.
Om man nu ska börja renovera huset och tänkt göra detta under en längre tid under tiden man bor i det säg runt fem år? Var ska man börja?

Jag har tänkt börja med att ta ut en del textil mattor och liknade för att de är så fula och om besiktningen är ok så är det igentligen då ganska bra ur boende synpunkt.
men det jag skulle vilja göra under renoveringen är följande.

Fixa grunde/dränering (ska man ge sig på det om besiktningen säger det inte är ett problem med fukkt? eller det är en sak man ändå får göra så småningom?)

El renovering

Byte av fasad från plåtfasad till puts.

Byte av 2 glasfönster till 3glasfönster.

Eventuellt öppna upp med ytterligare fönster för att släppa in mer ljus.


Hel renovering av badrum (hel kakling)

Hel renovering av kök

eventuellt flytta/riva väggar för att öppna upp

Golv i alla rummen (Golv värme i vissa)

taket är av eternit men är i bra skick (enligt mäklaren ska dock kolla upp det innan köp) ska man behålla det eller byta direkt om ändå ska göra så mycket annat.
nya ytterdörrar

andra saker som jag vill fixa till är också fast som inte är lika viktikt är
Garage (renovering)
uterum med ny ingång till huset

Min fråga blir lite var ska man börja och tänka på? vilka saker kan man som nybörjare våga ge sig på själv och vilka låter man med fördel fack männ göra?
Jag har som sakt väldigt begränsad kunskap själv men vill gärna lära mig .
Har dock bra hjälp i form av duktiga kompisar men vill lära mig så mycket som möjligt själv .

mvh

 
hej!jag såg att du funderade på att köpa ett hus med plåtfasad,låt det stanna där.denna rep kommer att bli kostsamm.att lägga så mycket pengar o arbete o ändå inte få ett nytt hus.titta om det inte finns något hus som är bättre.jag vill hälst inte säga va man borde göra med detta hus.
 
Hej!

Du kan ju kolla in vår hemsida lite. Vårt hus har iofs trästomme. Vi har gör också så mycket som möjligt själva. Efter ett år har vi hunnit dränera om, bygga ut, byta fasad och nästan gjutit nytt golv i källaren. Vi bor ännu inte i huset.

Det blir en livsstil att renovera om man ska göra mycket själv och jag tycker att man ska ta sig en rejäl funderare på om det är det man vill. Det är inte heller gratis. Vi räknar nu med minst 1,2 miljoner.

Så ett hus som man ska lägga så mycket tid, energi och pengar på ska ha någon form av värde som man tycker motiverar detta. I vårt fall är det ett klassiskt egnahem med ett mycket bra läge nära Stockholm som gör att vi tycker att det är värt besväret att göra en stor renovering av huset. Och möjligheten att anpassa huset precis till oss och våra behov.

När alla kostnader är summerade kunde vi antagligen lika gärna ha byggt ett nytt, nyckelfärdigt hus för samma pengar, men med ett betydligt sämre läge.

/pinebar
 
jag skulle i första hand börja med isolering för att sänka uppvärmningskostnader. Isolera på vinden är enkelt och ger pengar tillbaka mycket snabbt. Tegelväggar ska/kan man isolera utifrån och putsa - finns olika system och olika firmor som du bör undersöka - fex Maxit, STO. Det kostar en hel del att byta till puts (>1000kr/m2 fasad kan det kosta).
Fönsterbyte är det sista man gör när det finns pengar över men helst innan putsen är på ;).

Flytta och riva väggarna gör man när man har bott in sej i huset (1-2 år) och känt efter om det faktiskt behövs och är faktiskt möjligt och till vilken kostnad ( bärande vägg eller ej bärande?).

När man flyttar i en gammal byggnad så vet man ju inte mycket om huset och det tar ca 1 år innan man vet vad man vill med det ;). Ibland måste man börja med det nödvändigaste som redan krånglar: avlopp, uppvärmning, ventilation, trasig kyl/frys så att man kan bo i huset utan nervsammanbrott ;). Sen kan man ta hand om det kosmetiska som golvbyte, nytt kök och annat.

Hur mycket pengar planerar du lägga på renoveringar? Kompisar kan snabbt tröttna och då har du bara dyra hantverkare att gå till ;). All el ska en behörig elektriker dra....

Oftast är det mera ekonomisk att köpa ett hus som passar nästan perfekt redan från början än att köpa ett som skall göras om totalt för att likna ett drömhus.
Som sagt innan så är det läget som är viktigast och ett bra läge kan man slösa pengar på :).
Lycka till!
gaia

 
Har efter ytterliggare undersökningar av huset beslutat mig för att avstå från detta huset men har hittat ett nytt objekt som jag ska kolla på imorgon som jag tyckte var mycket fint. Tack för svaren

Kolla gärna om ni vill (jag vet att jag nog inte borde lägga upp en länk till en hus affär man är intresserad av men kan inte låta bli)  :)

http://www.hemnet.se/search/maklaru...//www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/
 
JA! Där har du din drömhus med puts och altan och det hela ;).
Mitt råd om isolering är dock fortfarande aktuell nu ( om det är inte gjort redan) då det är dyr el/olja uppvärmning i huset. Det första investering jag skulle göra är några burkar innefärg och planera för ny panna för att slippa värma med dyr el/olja ....
Hoppas du får köpa huset!
Lycka till!
gaia ( ej köpare ;))
 
Håller med!

Härligt hus, men hemsk inredning ;)
Klassisk funkis är alltid rätt.

Lycka till!

/pinebar
 
ojojoj
Vilka möjligheter.
Slå till om inte huset är för stort....

Ligger priset hyfsat i Eslöv??

Fast ett sånt där fint hus blir nog upp-budat......
 
ja det är vårat drömmhus men tyvärr så ligger det inte riktigt på rätt plats....blev lite tagen av huset och vi hade nog fått det för utgångspriset...men efter lite funderingar så har vi beslutat oss för att avstå främst pågrund av dåliga lokaltrafik förbindelser och även om jag fått nämre till jobbet så hade sambon fått det mer besvärligt (jobbar i köpenhamn) så vi får leta vidare..... Men det var ett underbart hus...snyft..  

:'(  :'(
 
;)jag skulle byta sambon för att få bo i detta hus ;).
Nu kommer ni att jämföra alla andra hus med den drömmen och det blir svårt att bestämma sej för det nästa, tror jag.
Underligt låg pris så kanske finns det dyra och nödvändiga renoveringar som ligger bakom som kan omvandlas till en mardröm?
Lycka till med sökandet!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.