Vi har hittat ett litet hus ( som vi kanske ska köpa ) men det behövs bygga ut ca 50 kvm.

Vad kan det kosta tro? Med matrial o allt ? Nån som vet på ett ungefär ???
 
Hur många våningar? Källare? Är det ett trähus eller sten/tegel hus?
Ska ni bara ha vanliga rum i utbyggnaden eller ska ni ha toalett, tvättstuga eller kök där?
 
Det är på botten våningen som vi tänkt bygga ut som två vanlig rum.

Och det är ett trä hus..
 
Det finns ingen källare i huset..
 
2-400 tusen.....beroende på omfattning och klass.... typ 6000 kr/m2 är ett okej nyckeltal
 
Det är DYRT att bygga ut. Vi bygger 60 kvm på två plan ( = lite billigare än att bygga i ett plan) bygger om lite invändigt samt att vi totalrenoverar ett badrum och bygger ett till i utbyggnaden men detta springer iväg på 1 miljon! Några kompisar ska bygga ut ett plan ett våtrum (kombinerad toalett/tvättstuga) ca 10 kvm och det kostar 300 000. Det blir definitivt mycket billigare att välja ett så stort hus som man behöver redan från början än att köpa ett för litet och bygga ut!
 
Menar du att dina kompisar enbart byggde ut ett badrum på 10m2 för 300000?
Jag planerar själv att göra ett utbygge för tvätt/bad på ca 25m2.
Jag har räknat lite grovt på materialkostnaden och kommer upp i 115000.
Kort beskrivning: krypgrund, träbjälklag, träfasad, plåttak, kakel, klinkers, toa, handfat, dusch, badkar.

Vitvaror till tvättstuga är ej inräknade.

Jag kommer att göra det mesta jobbet själv för att hålla nere arbetskostnaden.

Någon som kan gissa hur många timmar en snickare skulle behöva för att bygga stommen/taket?
Jag antar att två proffesionella snickare skulle få upp väggar och tak ganska snabbt, men det blir nog ganska dyrt ändå.
Vad kostar en snickare i timmen?
 
Ja de byggde ut 10 kvm för 300 tkr men då gjorde de ingenting själva. Det gör inte heller vi på vårt miljon bygge.
 
co skrev:
Ja de byggde ut 10 kvm för 300 tkr men då gjorde de ingenting själva. Det gör inte heller vi på vårt miljon bygge.
Har man mycket tid och är händig finns det mycket pengar att spara för hantverkare är inte direkt billiga.

Har någon räknat på hantverkarkostnaden och hur mycket man kan spara på att ta ledigt från jobbet och snickra själv?
 
Själv sparade jag 300' på 12 veckor. Man kan ju alltid försöka få med en avlöning av sig själv från kreditivet om det står helt klart att man spar många sköna tusingar.
 
Jo visst finns det pengar att spara på att göra jobbet själv men det förutsätter minst två saker;
1. Att man KAN göra jobbet själv och inte har tummen mitt i handen!
2. Att man HAR TID att göra jobbet själv! Själv har jag tre barn och OM jag kunde bygga och KUNDE ta ledigt från jobbet för att göra allt jobb själv skulle dagis genast kräva att jag hade barnen hemma och med tre små barn i huset som ständigt ska ha mat, blöjbyten eller tillsyn blir det inte många spikar slagna. Dessutom innebär mitt jobb att jag knappt kan ta ledigt för semester ens ännu mindre byggledigt!
Så för oss överarbetade småbarnsföräldrar med stressiga arbeten återstår tyvärr bara att hala upp plånboken och betala för att andra gör det vi själva inte kan eller har tid med ::)
 
Här (utkanten av Örebro) kostar en snickare 270 plus moms. i timmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.