Jag ska inspektera närmare. Ja fattar bara inte hur ja ska lyckas lyfta hela huset och byta stocken i ett stycke då den befinner sig 2meter över mark. En tanke jag hade va att göra två hål mot muren dör att få in domkrafter men då står dom ju ivägen när nya stocken kommer. Blir ju bara en ny "stump" mellan domkrafterna
 
Jag har inte gjort något stort syllbyte själv men däremot andra timmerjobb. Att det är långt upp är nog inget problem i sig. Du lyfter med hjälp av några stående sparrar som du bultar fast på väggen på flera ställen. De får sen sticka ned till backen där du har domkrafterna. Sen blir det förstås rätt mycket jobbigare att få stocken på plats två meter upp...

I detta fallet skulle jag tro att man lyfter på långsidorna för att ha fritt utrymme att byta gavelsyllen. Kräver ju dock att stommen och speciellt knutarna är i bra skick så att de orkar lyfta hela gaveln.

Det knepiga med lyft är ju annars fasta installationer som inte följer med. El, avlopp, vatten, skorsten etc... Brukar rekommenderas att man tar ut alla fönster också. Det är nog sånt kring jobb som verkligen tar tid - om det nu finns.
 
Redigerat:
Ok men om man inte lyfter rakt under stocken utan en bit ut så blir det ju en vridkraft... Lyfte lite i andra ändan på huset där ja gjöt platta och upplevde det problematiskt att få domkraften att lyfta rakt upp. Underlaget är ju inte perfekt nån stans å minsta lilla lut å det sticker iväg..

Är det viktigt att stocken är en hel bit? Snackar 590cm... Hade ju varit betydligt lättare att byta stumpvis
 
Beror förstås på om grunden sticker ut så det inte går att gå "rakt ner" med sparren. Då kan jag tänka mig att det blir knepigt. Då vår förstukvist behövde lyftas använde vi lite olika domkrafter som vi hade till hands. Denna typ var dock klart bäst att hålla på med: http://www.cowab.se/lyft/domkrafter-lyftutrustning/domkraft-mekanisk/2253043-2173460.wf. Det jmf med lite olika garagedomkrafter.

Tja, grejen med att syllen är viktig för konstruktionen är ju just att den ska hålla ihop huset och då behöver vara en stark enhet. Så att byta bitvis funkar nog inte så bra.
 
Ska lägga upp några bilder påt senare. Vid ena hörnet går grundmurande ut 15cm utanför stockarna.,,.,


Jag förstår ju att syllen är viktig eftersom hela huset vilar på den men näst viktigast borde väll då stock nr två
Vara. Tycker ju att det borde bli stabilt om man låt säga stumpar in 4 bitar och sedan sätter en regel utanpå hela stocken som håller ihop bitarna. Behöver förövrigt bygga på 9cm för att komma ut som det va tidigare pga tilläggsisolering.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å här verkar det redan vara en skarv


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har ja fått en rejäl stötta som ja niu ställt en bit ifrån knuten, innan muren sticker ut...men som ni ser är den redan här 25cm från stockarna...å ja antar att man bör sätta den så nära knuten som möjligt....


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Satte en lyftanordning alldeles efter knuten men det som hände
När ja lyfte va snarare att underlaget pressades ner och grundstenen rörde sig innåt....inte stabilt
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är halva syllen borta, lyfte aldrig utan satte bara press uppåt. Märkte aldrig att det va nått tryck.. Vetti ... Hur ja ska fåihop detta dock men det ger sig la...,
 
Intressant med bilder. Förstår ditt problem bättre nu. Skadan verkar i alla fall vara koncentrerad till ett ställe främst.

Anledningen till att man inte vill dela upp syllen gissar jag är att den ofta är den enda hela stocken i nedre delen av stommen som är obruten pga dörröppningar och fönster. Så ser det ju dock inte ut hos dig.

Stenen du har domkraft på ser rätt liten ut. Du har inte något större att fördela ut vikten med? Stora trädgårdsplattor tex?
 
Arne999 skrev:
Nu är halva syllen borta, lyfte aldrig utan satte bara press uppåt. Märkte aldrig att det va nått tryck.. Vetti ... Hur ja ska fåihop detta dock men det ger sig la...,
Ok bra jobbat. Kunde du bara hugga sönder den eller? Fast känns som det blir värre att passa in något nytt utan lyft...
 
Nja den va stenhård sista biten men mer än hälften gick att hugga bort på värsta stället vilket ju ska vara gränsen. Dessutom va den ju rutten runt om så när det ränta va borta va det ju bara kärnan kvar utan kontakt med varken över eller underlag.

Samtliga stockar under fönstret är hela längder men det är ju inte mycket kvar sv. dom på mitten . Kanske är värt att spara det lilla som Blir kvar för att behålla kontakten mellan knutarna??

Är annars lite inne på att gjuta ett plant underlag på muren och lägga en ny regel som syll och kortlingar upp till första friska stock. Känns lite trist men det är ju den enkla lösningen som ja ser det iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.