Hej!

Har en fråga som någon här kanske kan hjälpa till med att besvara.

Har fått ett erbjudande att köpa en stuga inom strandskydd (stugan ligger ca 50 m från strandkant).
Var på kommunen och kollade upp fastigheten och där sa de att det inte fanns papper på bygglov eller liknande. De sa att det troligtvis byggts av ägaren till den större skogs/jordbruksfastigheten och sedan styckats av och sålts vidare. På så vis gått runt bygglov (han sa att det var vanligt förr i tiden).

Fastigheten finns på fastighetskartan med båda "bostäderna" utritade och de har stått där i minst 30 år. Den jag pratade med kommunen gav mig som råd att fota allting så jag hade på fötter om det skulle bli något efter köpet.


Det jag undrar om är, finns bygglov på fastigheten eftersom byggnaderna finns inritade på fastighetskartan?

Tror ni det kan bli något bekymmer om det inte finns bygglov och jag vill få det på papper för byggnaderna som står där?
 
Om kommunen säger att det inte finns bygglov (för stugan alltså), så är det nog så, för det behövdes inte. Det är - precis som du fått veta - mycket enklare bygglovsregler för jord/skogsbruksfastigheter utanför detaljplanelagt område, där kan fastighetsägaren bygga nästan vilka byggnader som helst som hen anser sig behöva för sin näring, utan bygglov.

Att stugan finns med på fastighetskartan är nog pga att kommunen eller lantmäteriet sett den i en flygbild och mätt in den.

Om det kan bli problem vet jag faktiskt inte, men det borde ju kommunen kunna svara på.
 
Borde inte vara några problem utifrån att den funnits där i minst 30 år och är inritade på kartan.
Mycket blir preskriberat efter 10 år när det gäller bygglov, men strandskyddsreglerna vet jag inte hur det är med.
Finns det inte avlopp idag kan det blir krångligt och dyrt att lösa det beroende på läget och här kan avsaknad av tidigare bygglov kanske stöka till det.
 
Kruxet är ju det där med strandskydd, det blir aldrig preskriberat. Men utan att vara särskilt insatt tycker jag att det borde gå få bygglov i efterhand, eftersom det är ju inget svartbygge som jag förstår det?

Finns inget avlopp idag, men det är inget jag har några planer på att ha heller.
 
Precis som påpekats tidigare så ritas allt in efter flygfoton/satellitbilder. Fick själv en byggbod inritad som stod uppställd i 14 dagar.
 
Men nog är det väll knepigt om en byggnad som inte står lovligt inte skulle uppmärksammas av berörd "myndighet" då det ritas in på karta?
 
Hemmakatten
Det finns tusentals byggnader utan bygglov i varje kommun. Det är ett hästjobb att kontrollera flygfoton mot bygglov för varje fastighet, vilket kommunerna inte har resurser till. De flesta kontroller görs när någon anmäler/klagar, då är kommunen skyldig att kontrollera/utreda.

Eftersom huset är så gammalt och förmodligen byggt innan strandskyddslagen kom till, så tror jag att du kan köpa utan att vara alltför orolig. Renovera i varsam takt. Är du orolig så skicka ett brev till kommunen och be dem svara skriftligt angående stugan.
 
Redigerat:
Okok, ja det är ju klart.

Men tror ni det klassas som ett svartbygge? Då det byggdes behövdes ju förmodligen inget bygglov.

Ingen som varit med om liknande?
 
Nej, inget svartbygge.
 
Okej, får tacka för svaren jag fått. Återkommer med upplösningen om det blir något köp.
 
Det är klart det är ett svartbygge, men eftersom det är äldre än 10 år har det preskriberats. Nu är det bara (t.ex.) strandskydd som kan vara problemet.
 
haavard skrev:
Det är klart det är ett svartbygge, men eftersom det är äldre än 10 år har det preskriberats. Nu är det bara (t.ex.) strandskydd som kan vara problemet.
Skulle vilja säga att det inte är ett svartbygge. Det byggdes om jag uppfattat TS beskrivning rätt när marken tillhörde en större skog/jordbruksfastighet utanför detaljplanerat område och enligt kommunens egen utsago till TS citat "På så vis gått runt bygglov (han sa att det var vanligt förr i tiden)".
Även kommunen gör tolkningen att när det uppfördes gjordes det inom de regelverk som fanns vid den tidpunkten.
 
Du har kanske rätt, jag kan inte de reglerna som gällde innan 1987.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.