Jag har förstått det som att man inte byggde med kantbalk på vår husgeneration, mitt är från -42 och saknar också kantbalk. Dock verkar det som att mitt hus står på berg, Det jag förstår att du bör tänka på om du vill gräva djupare än vad din grundmur är så måste du gjuta ny mur under den befintliga. Det görs lite här och där, det jobbiga är at det kostar tid och svett eller pengar... ;)
 
Nej någon kantbalk hade jag väl egentligen inte förväntat mig, men man kan ju alltid hoppas :). Det hade däremot varit fint med ytterväggar som går djupare än marknivån utanför som i ditt fall. Jag har ju inte testgrävt överallt, men vi ska ändå ta hit en konstruktör som får ge ett utlåtande om vi kan gräva ur hela källaren på en gång eller om vi måste göra det i etapper.
 
Hej!

Hur går det med renovering och tillbyggnad? Hoppas att avsaknaden av bilder och inlägg inte betyder att det inte händer något ;)
 
Hallå,

ånej, problemet ligger väl snarare att det händer för mycket... Vi började sova i de nya delarna för en vecka sedan, men håller fortfarande på med att få till inredning.
Har tänkt flera gånger att lägga upp en hemma hos/så här blev det. Men tiden räcker inte till och helt klart är det inte, men men vilken dag som helst så händer det :)
 
Härligt att höra! Den som väntar på något gott :)
 
Det var ganska precis ett år sedan jag uppdaterade detta och som sagt har vi bott i det nya sedan oktober 2014. En hel del saker har hänt, både negativt och positivt.

En sak vi märkte tidigt under detta år var att det infann sig en trist lukt av mögel i ett av de nya sovrummen, det sovrum som ligger närmast badrummet. Vi kunde inte riktigt förstå varför, men eftersom byggarna hade klantat sig med vårt tak, och då fått göra om taket, tre gånger så blev vi ju självklart uppskrämda.

Vi hade en diskussion med vår byggare och kom överens om att ta in en fuktfirma och om det hittades något läckage så skulle de betala, annars vi.

Frugan var påstridig samtidigt som jag kände mig mer tveksam då vi hittat mögel på murstocken under trappan, typ mitt i huset. Men hur den doften kunde ta sig in i sovrummet förstod jag inte och gjorde mig självklart tveksam också.

Så, vi bokade in en tid med en fuktfirma och pröjsade dem 5000 pix för att få reda på det jag misstänkte, d.v.s. de hittade inget. Det finns visserligen förhöjda relativa fuktvärden längs den gamla ytterväggen, som numera är innervägg, men inga tecken på mögel och taket var snustorrt på de tre rondellhål som togs upp.

Lukten kom tillbaks nån gång då och då så vi var inte riktigt nöjda än. Därför bestämde vi oss för att såga upp ett större hål i taket och fann återigen att allt var torrt och fint.

Så, den teorin vi har nu är att murstocken, som fortfarande står på kall mark, suger fukt och kyla. När den kommer in bildas kondens som gjort att skyddspappret som låg mot murstocken när vi arbetade började mögla. Hur den doften sedan tagit sig in i endast ett av sovrummen förstår jag fortfarande inte, men jag har idag bilat bort ytskiktet i nedre delen av murstocken och från början såg det blött ut men nu har det börjat torka upp samt doften försvunnit, och mer än att hoppas att problemet är löst kan vi inte göra idag.

Så under våren 2015 tog jag tag i nästa projekt, att bygga terrassen ovanpå taket. Det fick ta den tid det tog och blev klart under augusti månad i år.

2015-06-08 17.09.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlagspapp som extra skydd mot takpappen, liggande 45x70 regel för att minska yttryck mot takpapp och sedan 3 grader snedsågade 220-balkar för att få platt golv.

2015-08-04 22.16.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällsbild på utbyggnad tagen i augusti 2015

2015-08-04 22.05.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällsbild från terrassen tagen i augusti 2015 innan trallen hunnit bli fastskruvad

Vi njuter av det som blivit vårt andra vardagsrum och är mycket nöjda med resultatet. :D

Nu återstår en del projekt inomhus för att hela nedervåningsprojektet ska kunna anses som helt klart. T.ex bygga klart bastun, lite färg och hyllor under trapp och i tvättstuga samt det största att bila bort och gräva ut det som inte fick vara med denna gång, nämligen snickaboa och garaget. Men det tar vi senare...

Slutligen, när terrassen var klar, så pustade vi ut båda jag och min fru och tänkte att vi skulle ta det lugnt resten av året, umgås med varandra och barnen. Men, så råkade frugan säga "det skulle vara kul att få den där trappen klar nedanför utbyggnaden", men det projektet får vi vi ta i en ny tråd... :rolleyes:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fortsätt i denna tråden, den har vi ju redan koll på :)
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Försent, :| jag kan fortsätta med de delar som jag nämnde ovan, bastuprojekt, garage och snickaboa, när jag väl kommer igång med dem.
 
Du får länka in den tråden hit så alla hittsr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.