Hej,

Är inte på slutfinishen nu. Har rivit ner dörrfodret på alla innerdörrar. Vill spackla och fixa till dörrkarmen lite och sen måla på nytt med vit färg (de är redan vita).
Vad är det för färg som passar bäst till detta? Vanlig väggfärg är mycket mattare än denna typen av färg.

Bör jag måla den med pensel, vill helst inte se penseldragen.

Nästa fråga.
Tänkte måla om lägenhetsdörren, den är nu träfärgad. Vill ha den i mattsvart. Någon som vet en bra svart färg som är lätt att rolla på dörren och är tålig (vill inte att skomärken ska synas direkt).

Tack!
 
Till det vita finns en färg som är samma färg på dom nya lister som finns att köpa som är färdigmålade.
 
huggan skrev:
Till det vita finns en färg som är samma färg på dom nya lister som finns att köpa som är färdigmålade.
Vad heter denna färgen? Hittar något som kallas snickerifärg. Men den finns i flera olika vita kulörer. Vad är standard på färdigmålade dörrfoder?

Vad bör jag stryka detta med för pensel?
 
Det vet färghandlaren, jag kallar det listvit. Har en NCS-kod.
 
AnneFi
Brukar inte lister och fönster ha s0502-y?
 
AnneFi skrev:
Brukar inte lister och fönster ha s0502-y?
Jo så är det.
 
S
AnneFi skrev:
Brukar inte lister och fönster ha s0502-y?
brukar, men kan finnas andra också
 
S0502-y är det absolut vanligaste, går du till bygghandeln och köper en vitmålad list är den målad S0502-y.
Det har börjat komma lister i S0500 men det är garanterat beställningsvara.
 
S
verktygsgurun skrev:
S0502-y är det absolut vanligaste, går du till bygghandeln och köper en vitmålad list är den målad S0502-y.
Det har börjat komma lister i S0500 men det är garanterat beställningsvara.
nepp inte alltid, har fått några buntar med i obrutet vitt(va är det för ncs nr? s0500?).
det är svinkul när grabbarna och tjejerna ej ser nyans skillnaden innan dom sätter upp listerna.
 
Vad hittar man vanliga dörrfoder i obrutet vitt? Någon som vet ett byggvaruhus som har detta?
Mina golvsocklar är orbrutet vitt och mina väggar är målade med S0500-N (åt det gråa hållet) så Y passar inte alls in.
Vet ni om Byggmax, K-rauta, Bauhaus, Hornbach har detta?
 
jockebq skrev:
Vad hittar man vanliga dörrfoder i obrutet vitt? Någon som vet ett byggvaruhus som har detta?
Mina golvsocklar är orbrutet vitt och mina väggar är målade med S0500-N (åt det gråa hållet) så Y passar inte alls in.
Vet ni om Byggmax, K-rauta, Bauhaus, Hornbach har detta?
I Göteborg finns www.glt.se och deras listbutik www.listbutiken.se de har i 0500.
 
Lite off topic men obruten vit är ej detsamma som s0500n. 0500 är bruten mot svart och är alltså något grå. Jmf m 0502y ser dem dock vitare ut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
I Göteborg finns www.glt.se och deras listbutik www.listbutiken.se de har i 0500.

Japp, det stämmer bra det 😊, nu har dom även öppnat en webshop! Dom har hela sitt sortiment i ncs 0500 samt 0502y! Dom har även Cumaro trall, limfog till bänkar i ek, bok mm, mdf som kan beställas i format sågat. Fraktfritt om du handlar för 2000kr via webshoppen. Känner några stora snickare som handlar där. Dom plastar in dina lister om det är taskigt väder ute, samt bär ut dom till bilen och hjälper dig att lasta, servicen är mycket god! Vad jag förstår så kör dom även ut din beställning själva om du bor i gbg området för en strönt summa.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Lite off topic men obruten vit är ej detsamma som s0500n. 0500 är bruten mot svart och är alltså något grå. Jmf m 0502y ser dem dock vitare ut.
Och för att krångla till det lite mer är s0502-y gulare än 0502-y och 0500-n är gråare än s0500-n
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.