Ja, jag vet. Det finns väl inget i en trädgård som är underhållsfritt.

Men vi bor i ett tätbebyggt villaområde, där det mellan huset och gatan är en ca 2,5 m bred och ca 18 m lång markbit som inte lämpar sig till någonting annat än rabatt eller liknande.

Jag kan inte använda marken på något som helst praktiskt sätt, så det är någonting som ju helst skall se snyggt och prydligt ut för grannar och liknande.

Nu är det jordplantering över hela skiten med någon lite buske, blommor och något litet träd och liknande grejer, men det är ju ett otroligt rensande och städande för att bara hålla det i acceptabelt skick.

Det är ju modernt att lägga singel och liknande småsten nu för tiden. Och det kan ju vara prydligt på en lite mindre yta och de första åren, sen börjar det väl växa saker där också och då blir det kanske ännu jobbigare att rensa för att hålla snyggt.

Någon annan med liknande "odling" som är lika lat som mig och har tips och idéer på vad man kan hitta på?
 
AnneFi
Kanske grus med plantering i?
Om ni går på den sträckan kan man plantera lite snirkligt på sidorna så det blir en gång.
En ordentlig Markduk där ni skär små kryss och planterar i.
Inget är nog helt underhållsfritt.
Annars plantera jätte mycket och väldigt tätt. Massor av marktäckare så inget ogräs får plats?
 
Jag renoverade ett par "rabatter" på framsidan år 2005.
Ramade in med betongsten (typ 15x15x30 el likn). Planterade några små kinesiska tujjor/granar (har jag för mig de hette). Det viktiga med dem var att de är vintergröna SAMT extremt långsamt växande. Köpte svart marktäckduk, klippte till och la överallt där det inte ska växa. Ett tunt lager med svart/vit (dansk ?) sjösten så det täckte markväven. Klart!
Vi har inte sedan dess fått plocka ett endaste ogräs på denna yta. Rent, snyggt, arbetsbefriande, 3 små barrträd som växt från små till ca 50 cm.
 
Madelene S
Val av plantering beror ju på vad du gillar, men även hur huset ser ut och vad fönstren är placerade, vilken zon du bor i samt jordmån, vädersträck mm. Utan att ha sett platsen skulle jag;

Alternativ 1: Sätta vidjehortensia " Annabelle" som bildar en häck med vackra blommor samt några Klotrobinior (ca 4-5) (om du bor i zon 1) i annat fall skulle jag välja Klotlönn eller Carmencita rönn. Klotrobinian klipper du på våren i april/maj var annat år. Vidjehortensian klipper du ner på våren till 3:e ögat. Blir riktigt fina på 3-4 år. Jag skulle fylla ut med täckbark under buskarna för att minimera att ogräset får fäste. Nackdelen är att planteringen blir ganska tråkig på vintern samt att grenarna gärna böjer sig vid regn.

Alternativ 2:
Plantera bambu och formklippta buxbomsbollar för att få det vintergrönt och trevligt att titta på även under vintern. Välj en bambusort som inte skjuter långa rotskott utan bildar en klump. Brukar ta 3-4 år innan de når full höjd. I denna plantering kan du med fördel även använda dig av täckduk och singel. Det går även fint att plantera in grupper med tex funkia "Hosta fortunei" Patriot och/eller någon form av vintergrön ormbunke. Placera några stora stenar i singlet för att få lite liv och skapa lite naturkänsla (kan bli lite stelt med bara singel). Placera ut ett vackert fågelbad som passar med stilen. Välj en färg på singlet som passar bra till din fasad. Du behöver "bara" klippa kloten 1-2 gånger per år samt städa bort vissna löv på våren. Bambu bladen skall dock ligga kvar då de ger näring till växten. Tänk även att kolla med plantskolan vilken jord bambun skall ha,neutral eller svagt sur jord. Blanda med sand och mull.

Alternativ 3: Rama in rabatten med liguster som du klipper på en höjd om 30-40 cm (klipp 1-2 gånger om året). Håll häcken smal och gör en plantering inne i med en blandning av vit Rudbeckia (80-90 cm) som lockar till sig fjärilar och Tuvrör Karl Foerster (90-100 cm). Blir maffigt intryck när det är en sådan lång yta som planteras. Klipp ner gräset och blommställningarna på våren (då har de hunnit fröa av sig och ge mat till fåglarna).
Lycka till!
 
  • Gilla
Emelindus
  • Laddar…
Kan bara skriva hur vi gjorde. Vi hade en plätt som inte så mycket kunde växa i på södersidan och vi ville ha det lättskött. Vi köpte väldigt lågväxande/markkrypande växter (kommer inte ihåg vad) som sprider sig på ytan. Vi köpte då blommande växter som blommar vid olika tillfällen, med någon vårlök där i. Ju mer detta sprider sig på ytan desto mindre får vi att rensa och sköta om. Måste säga att jag tycker det ser mysigt och hemtrevligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.