mycke_nu skrev:
Dvs, dubblar man bredden så halveras nedböjningen.

.
Ja precis så är det, trots att hälften av inläggen i denna tråd säger att det inte är så.........märkligt.
 
Mikael_L skrev:
Ja, dubblar man antalet bjälkar halverar man nedböjning och svikt.
Men man får samma effekt med en bjälke som är ca 25% högre också.
Dvs 2 st 45x120 eller 1 st 45x145 ger nästan samma svikt och nedböjning.
Den förklaringen var glasklar :)
 
Mikael_L
ljs-s skrev:
Hej hej,

Jag har lite problem med höjden av grunden jag ska göra till vårat uterum. Det blir isolerat så därför vill jag använda 45 x 220 så det blir stumt och fint att gå på och att vi får plats med isolering mellan reglarna.
Men bärlinan under har jag inte plats för 45 x 220 som tänkt, men kan jag då istället bara lägga t.ex 2 st 45 x 120 bredvid varandra i samma "sko" på plintarna, om ni förstår hur jag tänker :)
Men om vi utgår ifrån detta stycke ur första posten.

Och, om det krävs 45x220 för att erhålla nöjaktig nedböjning och tillräckligt stumt (tillräckligt lite svikt) så kan man räkna lite snabbt.

För att erhålla samma nedböjning/svikt-prestanda så behöver varje 45x220 ersättas med:
2 st 45x175
eller
4 st 45x139
eller
8 st 45x110
(Kalkylerat, därför blir det inga lagerförda virkesdimensioner).


Så svaret blir:
Behöver du komma ner i samma svikt som med en 45x220 så behöver du använda dubbla 45x170, 4 st 45x145 eller nästan 7 st 45x120 för varje 45x220 du vill ersätta.


Och då jag har bladdrat bort mig tidigare i tråden och därmed inte litar på mig själv längre vill jag gärna att andra kontrollräknar mig ... :cool:
 
Redigerat:
Men om TS skruvar fast en klippt plåtbit, 1*145 mellan sina två 45*154? ;)
 
Snart blir det nog enklare för TS att gjuta en platta för sitt uterum istället...;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
..
eller
8 st 45x110
(Kalkylerat, därför blir det inga lagerförda virkesdimensioner).


Så svaret blir:
Behöver du komma ner i samma svikt som med en 45x220 så behöver du använda dubbla 45x170, 4 st 45x145 eller nästan 7 st 45x120 för varje 45x220 du vill ersätta.


Och då jag har bladdrat bort mig tidigare i tråden och därmed inte litar på mig själv längre vill jag gärna att andra kontrollräknar mig ... :cool:
Behäver inte kontrollräknas.. jag har redan givit dej facit. Styvheten är proportionerlig mot höjden^3 ;)

mycke_nu skrev:
Dvs, dubblar man bredden så halveras nedböjningen.

Dubblar man höjden så blir det typ åtta gånger styvare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.