Vi hade tänkt bygga ett soldäck anslutning till huset, men nu verkar det som att vi impulsköpt ett spabad. Altså måste vi tänka om ang. uteplatsen.

Hur gör man bäst underarbete till spabad? Hur djupt, och runt omkring ska det grävas, isoleras? grusas? Är det bäst att ställa spabadet på tex. en grusbädd, och bygga ett trädäck runt om, eller ska man bygga ett så pass stabilt trädäck att spabadet står på det? Vi bor i Norrbotten och har det rätt kallt på vintern, men det verkar inte som att gräsmattan rör så mycket på sig när kärlen går ur.

Vi har sen tidigare en grillplats på gården, vi vill gärna ha spabadet och eldstaden "ihopbyggda" på något snyggt sätt. Tips?

Och hu ska allt placeras på något bra sätt? Har bifogat en ritning på gården ur minnet, vet inte exakta mått på den, det är eldplastsen som är den lilla gåra fyrkanten, men den kan vi såklart flytta på, cirkeln är en lyktstolpe.

Hjälp en förvirrad tjej! :D

våran gård.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Li_ skrev:
Vi hade tänkt bygga ett soldäck anslutning till huset, men nu verkar det som att vi impulsköpt ett spabad. Altså måste vi tänka om ang. uteplatsen.

Hur gör man bäst underarbete till spabad? Hur djupt, och runt omkring ska det grävas, isoleras? grusas? Är det bäst att ställa spabadet på tex. en grusbädd, och bygga ett trädäck runt om, eller ska man bygga ett så pass stabilt trädäck att spabadet står på det? Vi bor i Norrbotten och har det rätt kallt på vintern, men det verkar inte som att gräsmattan rör så mycket på sig när kärlen går ur.

Vi har sen tidigare en grillplats på gården, vi vill gärna ha spabadet och eldstaden "ihopbyggda" på något snyggt sätt. Tips?

Och hu ska allt placeras på något bra sätt? Har bifogat en ritning på gården ur minnet, vet inte exakta mått på den, det är eldplastsen som är den lilla gåra fyrkanten, men den kan vi såklart flytta på, cirkeln är en lyktstolpe.

Hjälp en förvirrad tjej! :D

[bild]
hur i undan inpulsköper man ett ute spa??? Om man har så gott om pengar tror jag det bästa är att satsa en slant till på att ha någon t.ex en trädgårdsdesigner som ritar upp trädgården. På dina frågor har jag inte mycket svar jag hängde inte riktigt med på hur du menar så om du har en bild av trädgården så ser man lättare.
 
S
vad för spabad hur stort?
ett t.ex simspa på 9m*2m kräver ju mer än ett spa på 3m*2m
är det extra rening till badet?
 
Kromo: Finns ju billigare spabad oxå. Rika är vi inte, så någon trädgårdsdesinger finns det inte råd med. Jag har sparat pengar till en cross men kom på att ett spabad är trevligare och kan användas året om.

Ser du inte teckningen i inlägget? Eller var den för dåligt gjord?
 
  • Gilla
Antejo
  • Laddar…
S
Li_ skrev:
Kromo: Finns ju billigare spabad oxå. Rika är vi inte, så någon trädgårdsdesinger finns det inte råd med. Jag har sparat pengar till en cross men kom på att ett spabad är trevligare och kan användas året om.

Ser du inte teckningen i inlägget? Eller var den för dåligt gjord?
bra teckning.
är tomten helt platt?
 
SBH skrev:
vad för spabad hur stort?
ett t.ex simspa på 9m*2m kräver ju mer än ett spa på 3m*2m
är det extra rening till badet?

Det är ca 2x2 m. Fylld vikt ca 1225 kg.
Vi har dock inte köpt badet riktigt ännu, väntar på att få se vad vi får för pris. Blir det för dyrt köper vi ett begagnat jag har kollat lite på, det är ungefär lika stort.

Vad menar du med extra rening? Allt är inbyggt i spa badet i varje fall :)

Tomten är i princip helt platt, ut mot vägen har vi ett dike.
 
Redigerat:
Kul med ett spa! Vi har haft vårt (Viskan Spa modell Lindö) i 18 månader nu, och tycker det är helt underbart. Designer är jag inte så där passar jag.

Det vi gjorde innan vi satte in vårt spa var att jag grävde ur ca 40 cm av gräs/jord och ersatte med makadam. Sedan skruvade jag ihop en ram och la dit 5 cm cellplast för att bättre korrigera små omämnheter. Mitt bad är så välisolerat så det behövs ingen cellplast av den anledningen. Skulle jag göra om något så skulle jag varit lite noggrannare när jag jämnade av markbädden, det lutar lite tyvärr. Vi anlitade elektriker för att dra fram el då det skulle vara 3*16 A kopplat med arbetsbrytare ute vid badet och egen jordfeslbrytare i "skåpet". Lycka till!
 
  • Gilla
Dave678 och 2 till
  • Laddar…
S
Lukasl skrev:
Kul med ett spa! Vi har haft vårt (Viskan Spa modell Lindö) i 18 månader nu, och tycker det är helt underbart. Designer är jag inte så där passar jag.

Det vi gjorde innan vi satte in vårt spa var att jag grävde ur ca 40 cm av gräs/jord och ersatte med makadam. Sedan skruvade jag ihop en ram och la dit 5 cm cellplast för att bättre korrigera små omämnheter. Mitt bad är så välisolerat så det behövs ingen cellplast av den anledningen. Skulle jag göra om något så skulle jag varit lite noggrannare när jag jämnade av markbädden, det lutar lite tyvärr. Vi anlitade elektriker för att dra fram el då det skulle vara 3*16 A kopplat med arbetsbrytare ute vid badet och egen jordfeslbrytare i "skåpet". Lycka till!
Tack!

Du gjorde enbart en ram av trä, la cellplast på gruset, och ställde karet på cellplasten?
 
Japp, jag hoppas att du ser lite hur det ser ut innan jag lyfte dit spat på bilden nedan. ramen (45*45) skruvade jag bort så snart badet var på plats. Men som sagt, var lite noga åtminstone med vattenpasset :)
2013--06 178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SBH skrev:
det finns bad där du har rening bredvid istället för inbyggt. jag tolkar det som du har ett bad med kar och en sarg runtom.
sen brukar det ju stå lite vad för underlag spat vill ha.
lite länkar
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ja det är allt inbyggt i badet, tack för bilderna, den ena var väldigt likt något jag föreställt mig!
 
Hej

Har ett liknande spa som du tittar på. Mitt är 2x2 meter. Vi grävde ut ca 45-50 cm. Markduk mot jordlagret i botten, detta mest för att grus o jord ej ska blanda sig. Fyllde upp med grus, 0-18, som paddades i två omgångar (efter 20cm och igen efter ytterligare 20 cm).
sista 5 cm blev stenmjöl som drogs av med rätskiva o vattenpass för kontroll.

för isolering o för Att ville få upp badet över ursprunglig nivå så la vi ut 10cm cellplast.

resultatet blev bra. Spikrakt åt ena hållet och en diff på 7mm år andra!
 
Jag väcker en gammal tråd istället för att starta ny.

Ska förbereda underlag för spabad på 228x228 cm. Idag är det gräsmatta där det ska stå.

Jag tänker mig att gräva ur ca 20 cm, sedan markduk, 8-16 10-12 cm, och sen XPS 80 eller 100mm.

Vad tror ni om det? Går det bra att lägga XPS direkt på 8-16? Eller "måste" man ha typ stenmjöl närmast XPS skivorna? Eller kan man kanske köra något finare än 8-16 istället?

Hur resonerar ni?
 
Grundkonstruktion för spabad intill träterrass i trädgård, förberedd för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här väntar jag bara på karet
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Vinkelgrillaren Vinkelgrillaren skrev:
[bild] Här väntar jag bara på karet
Nybyggd trätrall bredvid ett tegelhus med en grävd plätt förberedd för plantering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående trädgårdsprojekt med uppgrävd gräsmatta och nylagda träreglar för en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Antejo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.