Hej,

vi kommer påbörja vårt villabygge i mitten/slutet av maj och reglerna kring byggfelsförsäkring upphör att gälla 1 juni... Kommunen vill ändå att vi tecknar byggfelsförsäkring. Är det någon som har något gångbart som vi använda för att argumentera för att slippa byggfelsförsäkringen. Jag har förstått att en del fått teckna för exempelvis bara plattan men det var inget kvinnan på kommunen föll ögonblickligen för när jag nämnde det på telefon.

Känns så otroligt tråkigt att kasta bort massa pengar på den försäkringen....

Tack på förhand!
 
Kanske kan kommunen tänka sig att separera bygglov och marklov?
 
Nja, jag frågade lite men hon sa nej. Jag behöver något konkret att peka på... Inga andra förslag? Kanske vi kan kolla med boverket och andra kommuner. Offerten från Garbo var på nästan 19 000 kr, halvkul....
 
Mikael_L
Men 19.000:- ...?

Ska ni alltså anlita entreprenörer för olika saker?
 
Minns att jag läste om ett fall där de bara visade upp/lämnade in en offert på byggfelsförsäkring, och bygglovshandläggaren gick på det.

Kanske är läge att köra en rövare :cool:
 
Mikael_L skrev:
Men 19.000:- ...?

Ska ni alltså anlita entreprenörer för olika saker?
Ja, det är helt galet. Det är en entreprenör, men en liten som bygger lösvirke.

KnockOnWood skrev:
Minns att jag läste om ett fall där de bara visade upp/lämnade in en offert på byggfelsförsäkring, och bygglovshandläggaren gick på det.

Kanske är läge att köra en rövare :cool:
Lockande :)

Vad jag förstått efter att ha kollat med några av landets stora kommuner så kan man vänta med startbesked till 2 juni och då slippa byggfelsförsäkringen... Då får vi fundera på hur mycket är tre veckors försning värt? Vi tar gärna emot fler förslag!
 
Mikael_L
Liljekonvalj skrev:
Ja, det är helt galet. Det är en entreprenör, men en liten som bygger lösvirke.
Hmmm, jag tänkte att då kommer ni inte undan BFF ändå ...

Men nu ser jag att jag totalt har missat att hela kravet på BFF verkar ha försvunnit vid en omröstning i här i vår. :) **
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...nt/Betankanden/Arenden/201314/CU25/?vote=true
Jaja, det har jag missat, men ni tänker alltså börja bygga innan lagändringen börjar gälla. Och vill slippa.

Ja det är ju klurigt, det handlar tyvärr rätt mycket om vilken handläggare ni har fått. En del är ängsliga och vågar inte göra ett enda litet avsteg från gällande regler. :|




** edit:
Ja om BFF numera är avskaffad så är det kanske dags att fundera på att bygga sig ett hus igen. :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Liljekonvalj
  • Laddar…
Liljekonvalj skrev:
Ja, det är helt galet. Det är en entreprenör, men en liten som bygger lösvirke.



Lockande :)

Vad jag förstått efter att ha kollat med några av landets stora kommuner så kan man vänta med startbesked till 2 juni och då slippa byggfelsförsäkringen... Då får vi fundera på hur mycket är tre veckors försning värt? Vi tar gärna emot fler förslag!
Om jag får fortsätta med mitt anarkistiska funderande skulle man ju kunna tänka sig att "smygstarta" bygget med lite markarbeten, etablering, byggcontainrar och annat, så att när datumgränsen passerats köra igång med en rivstart :)

När jag byggde mitt hus gjorde vi väg och gårdsplan och grävde rörgrav för vatten, el och tele långt innan bygglovet var klart.
 
KnockOnWood skrev:
Om jag får fortsätta med mitt anarkistiska funderande skulle man ju kunna tänka sig att "smygstarta" bygget med lite markarbeten, etablering, byggcontainrar och annat, så att när datumgränsen passerats köra igång med en rivstart :)

När jag byggde mitt hus gjorde vi väg och gårdsplan och grävde rörgrav för vatten, el och tele långt innan bygglovet var klart.
Skulle gärna, men detaljplanen är hel strikt. Det mesta av tomten är prickmark och vi får inte ens ta ner träden innan startbeskedet....

Man kan ju tycka att om beslutet redan är taget så kanske man kan vara lite flexibel... men nä, tydligen inte.
 
Hemmakatten
"Hon på kommunen", är det en bygglovshandläggare? I så fall kanske det är dags att gå lite högre upp i hierarkin. T.ex. chefen för förvaltningen eller ordföranden i byggnadsnämnden. Kommunen har självklart en möjlighet att göra undantag för byggfelsförsäkringen med hänvisning till att kravet på en sådan upphör en månad senare.

Om du fått besked om att du inte ens får ta ned träden på prickmark så undrar jag vad det är för slags tomt?. Står det uttryckligen i detaljplanen att träd inte får tas ned? Även om man har prickmark så får man utföra icke bygglovspliktiga saker, t.ex. anlägga väg, schakta bort jord, dock ej mer än 50cm (brukar det vara).
 
Hemmakatten skrev:
"Hon på kommunen", är det en bygglovshandläggare? I så fall kanske det är dags att gå lite högre upp i hierarkin. T.ex. chefen för förvaltningen eller ordföranden i byggnadsnämnden. Kommunen har självklart en möjlighet att göra undantag för byggfelsförsäkringen med hänvisning till att kravet på en sådan upphör en månad senare.

Om du fått besked om att du inte ens får ta ned träden på prickmark så undrar jag vad det är för slags tomt?. Står det uttryckligen i detaljplanen att träd inte får tas ned? Även om man har prickmark så får man utföra icke bygglovspliktiga saker, t.ex. anlägga väg, schakta bort jord, dock ej mer än 50cm (brukar det vara).
Jag har varit i kontakt med Boverket och det kanske finns en öppning. Jag är på chefsnivå men det är klart att det går att kliva upp på politiker också. Vi får se var vi landar. Offerten på den andra byggfelsförsäkringen landade på nästan dubbla priset så det känns värt att strida lite grand för detta.

Det är en vanlig tomt i ett villa kvarter, typ 15 nya tomter i kanten mot skogen. Att man inte får ta ner träd är nog rätt vanligt på nya detaljplaner, i detta fall vill de bevara så mycket natur som möjligt. Sly får vi ta ner.
 
När jag var i kontakt med min kommun nu i våras angående bygglov för tillbyggnad så kunde dom inte släppa på kravet om försäkring.
Det är ju lag på att den ska finnas fram till den tas bort och då begår kommunen ett lagbrott om dom bortser från den.

Jag lyckades inte övertala mina handläggare så det blir till att vänta och lämna in bygglovet tills kravet på försäkringen är borta.

Ska bli kul att höra hur det går för dig.
 
BaskeIF skrev:
När jag var i kontakt med min kommun nu i våras angående bygglov för tillbyggnad så kunde dom inte släppa på kravet om försäkring.
Det är ju lag på att den ska finnas fram till den tas bort och då begår kommunen ett lagbrott om dom bortser från den.

Jag lyckades inte övertala mina handläggare så det blir till att vänta och lämna in bygglovet tills kravet på försäkringen är borta.

Ska bli kul att höra hur det går för dig.
I Norrköping kan man få startbesked för markarbeten innan juni utan försäkringen. Tyvärr ska vi inte bygga i Norrköping. De flesta kommuner som jag kollat med (storkommuner) verkar gå på när startbesked lämnas, men vår kommun menar att det är bygglovet som avgör. Verkar väldigt märkligt, om vi nu skulle vänta med byggstart till mars 2016 kan de ju knappast begära byggfelsförsäkring med hänvisning till en lag som upphört gälla juni 2014....

To be continued...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi tecknar den jäkla försäkringen. De går strikt på bygglovsdatum, och vi har dåligt med argument utan kan bara vädja till den goda viljan.

Men jag vet alltså att andra kommuner har varit mer flexibla så om någon sitter i samma sits kan det vara värt ett försök iaf. :)
 
Som jag förstod det utgick dom ifrån det datumet då dom började behandla mitt bygglov.

Vår plan är att ha kontakt med kommunen nu innan och ha alla papper klara tills kravet är borta och att vi då ska få en snabb behandling av vårat ärende.

Tyvärr typ 5-6 veckor senare än vad vi hade tänkt starta. Kräver ju lite planering när man ska hålla i det mesta själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.