Håller på med källaren och skall göra en ny tvättstuga.Väggarna är målade invändigt och utvändigt är det dränerat med Podrän för 3 år sedan.
Har knackat bort löst sittade puts inne och tycker att putsen känns väldig porös.
Ibland släpper putsen ända in till "stenen" förmodar att det är siporex.
På vissa ställen släpper det inte alls. ::)
Känns som att det är sand som släpper när man drar handen över pursen.
Putsen ser ser beige-vit ut.
Huset är byggt -38 så jag förmodar att putsen gjordes då.
Bör man ta ner all puts ? :'(
Eller finns det någon form av bindemedel eller grundning för detta ?
 
jag tycker inte du ska ta av all puts men du ska ta av all färg om det är en vattentätt (plast)färg. Annars fäster inte den nya putsen. Du kan inte reparera dina väggar med cementhaltig puts för då spricker det runt lagringar! Cement är för hård och inte så flexibel som kalkputs.
På mina källarväggar från 1938 sitter det kalkputs som verkar vara luftig ich poröst. Man kunde skära i den med en kniv och det var sandigt men jag tog av bara där det släpte lätt, borstade rent från all löst sand, vattnade ordentligt och putsade   med likadan kalkputs, målade över med silikatfärg när putsen härdat ( väntade 3-månader). Det blev inte så slätt som en gipsskiva men det ser OK ut och sitter kvar i 2 år nu ;). Jag blandade släkt kalk+sand i volymdelar 1:3 ( 1 l kalk + 3 l sand) med vatten tills det blev luftigt och tjock som spakel. Var sparsam med vatten för det blir lösare medan du blandar ( som kakelfix brukar bli).
När man knackar i väggen så hörs det på vilka ställen det är luft bakom (boom) och det ska man knacka bort men där det sitter fast kan du låta bli. Sök på sidan "dinbyggare" hur man gör....
En 10kg säck kalk kostar ca 100kr, putssanden 0-1mm hittar du på närmaste grustaget. Köp rätt verktyg - det gör halva jobbet :). Låt bli att slå putsen på väggen om du inte har vannan. Man blir bara irriterad och känner sej misslyckad som putsare när det mesta hamnar på golvet  ;D. Jag tryckte in putsen mot väggytan så som man gör när man spacklar och det gick också bra ;). Kalkputsen är fantastiskt följsam att arbeta med. Med en fuktig svampbräda   glättar du ytan tills du är nöjd. Kalkputs härdar inte på en kvart som cement gör så du har gott om tid för finisch och behöver inte stressa. Börja med en vägg som kommer inte att synas så mycket efteråt för det tar några m2 innan du blir proffs på det :)
lycka till!
gaia
 
Hej Gaia !

Tack för ditt svar.
Nu känns det inte så tungt längre..... ;D
Tror inte att det är plastfärg som sitter på väggen.Kan den sitta kvar då tror du ?
Tog gasolbrännaren och värmde på väggen för att se vad som hände och färgen
försvann utan att det rök eller blev några avlagringar eller sot efter.
Kan man ta något lösningsmedel för att bekräffta detta ?
Finns det färdigblandat kalkputs att köpa ? :)
Tanken är sedan att jag skall kakla väggarna.Vet du hur länge man bör vänta
innan man i så fall sätter kakel på detta ?
Eller det kanske inte är lämpligt alls ?

Tander
 
Nej, det finns ingen färdigblandat kalkputs som jag vet :-/.
No ja, om det ska kaklas så vet jag inte så mycket om hur man gör :-/. Köp bara inte för stora plattor - gamla väggar är inte så jämna och det kan bli svårt att få det snyggt med storlek 30x40.

Kanske kan man fylla alla hål med någon sorts husfix/ väggspakel, prima och kakla över det hela?
Om färgen försvann vid uppvärmning så kan det inte vara kalkfärg eller silikatfärg. Eller blev den bara blåst bort av lågan? Blir färgen blött och smetig av vatten?
Ang, färgen så kanske blir det inte så viktigt vad det är för sort bara kakelfixet fäster på den? Jag bara gissar så det är bäst att du väntar på svar från någon erfaren kakellägningsexpert. Det finns säkert en enkel lösning som du kan använda :)
gaia
 
Om du skall sätta kakel, föreslår jag att du tar ner all kalkputs och gör om med gipsputs. Det är för svagt bruk att sätta kakel i fix på kalkbruk.
Att skava ner kalkbruk är ju ganska lätt, även om det dammar mycket.
Alla leverantörer av bruk (maxit, finja, combimix, målarkalk) har både hydrauliska kalkbruk och luftkalkbruk (det du har i källaren) t.ex. serpo 142 från maxit http://www.maxit.se/moduler/pid/download/?file=2980
Enda lösningen om du skall behålla kalkbruket är att stabilisera det med silikt, men det är inget jag rekomenderar, då hela skiktet med kalkbruk måste fixeras och det är svårt att få det att gå hela vägen ingenom.
 
Till LyckeK !

Tror på det du säger,så det är bara att börja att skrapa ner bruket.
Det går "ganska" lätt att få ner.Hade en maskin från början men då går det inte
att vistas i källaren efter 1 min.Så det får bli med mejsling för hand. :-[
Är gipsputs det bästa att lägga på ?
Maxit B Puts är inget att tänka på ?

Är så tacksam att det finns sådana som ni ute i landet.

Tander
 
Det går utmärkt med B eller C-bruk också, men gipsputsen är ganska smidig att jobba med när man är amatör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.